Jak nagrać podcast, który zatrzyma ludzi na długo?

Dlaczego musisz mieć podcast

Jeszcze kilka lat temu podcasty jawiły się jako dziwny medialny twór, który miałby „przejść bokiem”. Specjaliści stawiali na moc platform video– zakładali, że nic nie może się równać ruchomemu obrazowi. Tymczasem, wraz ze wzrostem ilości podcastów na rynku, znacznie poprawiła się jakość nagrywanych programów, a najlepsi twórcy przestają funkcjonować w dzikich niszach. Zamiast tego są zrzeszani przez specjalne agencje przypominające te, które zajmują się managementem influencerów Instagrama.

Do niedawna wielkie brandy wykazywały znikome zainteresowanie podcasterami. Obecnie, wraz z przejściem Joe Rogana (autora słynnego podcastu „The Joe Rogan Experience”) do Spotify, układ sił zaczął się zmieniać – z korzyścią dla twórców podcastów. W samym Spotify słucha ich już 16% użytkowników. Wśród polskich internautów, podcastów słucha już około jedna czwarta odbiorców!

Należałoby zatem zastanowić się, czy i w Twoim przypadku założenie dobrego podcastu nie będzie marketingowym strzałem w dziesiątkę.

Co odróżnia podcasty od innych narzędzi?

(Czyli: o czym musisz pamiętać, zastanawiając się nad założeniem własnego podcastu):

  • Czas trwania. Odbiorcy dobrych podcastów są gotowi spędzić na słuchaniu jednego odcinka nawet do ponad godziny. Widzimy tu zatem znaczy wzrost attention span – nieporównywalnie wyższy w stosunku do reklam na YouTube, w przypadku których występuje walka o niewyłączenie filmu przez pierwsze kilka sekund…
  • Nowa forma nagrywania wpływa na wolną rękę twórców. W przypadku podcastów nie sprawdza się wręczanie autorom przygotowanych, dopracowanych scenariuszy odcinków. Należy pracować na ideach programów, a Twórców angażować do ich rozwinięcia.
  • Lojalność słuchaczy. Istnieją hipotezy, że pomimo wzrastającej popularności, podcasty nigdy nie będą w stanie dosięgnąć naprawdę gigantycznych zasięgów. A jednak pomimo mniejszych zasięgów, populacja stałych odbiorców podcastów jest wyjątkowo lojalna, a co ciekawsze – w większości pozytywnie nastawiona do autorów. Znikoma ilość hejterskich komentarzy pod podcastami i lojalność (powracalność) słuchaczy jest dowodem na to, że wraz z wydłużoną cierpliwością odbioru idzie również pozytywne nastawienie i przywiązanie do twórców.
  • Szeroki wachlarz możliwości eksperymentowania. Możliwości są ograniczone tylko fantazją twórców i funkcjonującymi modelami biznesowymi.

Czy podcast jest mi potrzebny?

To, czy podcast przyda się właśnie Tobie, zależy od wielu czynników. Podajemy kilka takich, które zwiększają tego prawdopodobieństwo:

  • Podcast będzie zdecydowanym plusem dla Twojej działalności, jeśli zdołasz wpasować się w najbardziej nośne tematy tego medium. Należą do nich: wiadomości, nowinki sportowe i biznesowe, samorozwój, lifestyle, tematy literackie (np. omówienia premier czy recenzje). Oczywiście tematyczne możliwości podcastów są nieograniczone: wymieniamy tutaj najpopularniejsze kierunki, na które zwracają uwagę specjaliści od mediów.
  • Posiadasz produkt lub usługę, odbiorcom których może zależeć na wyższej jakości materiałach. Albo: do tematyki Twojej branży pasuje wysokojakościowe dziennikarstwo lub kreatywna, bezkompromisowa publicystyka.
  • Jesteś w stanie zapewnić wystarczającą częstotliwość podcastu, np. wypuszczać nowe odcinki 1-2 razy w tygodniu.
  • Masz pomysł na określonego twórcę, gospodarza programu, oraz gotowość, aby dać tej osobie szeroką wolność tworzenia – nieprzytłoczoną bagażem nachalnej kryptoreklamy, który zniszczyłby naturalny charakter audycji. Albo…sam chcesz stworzyć swój podcast.

Chcę nagrać swój podcast! Ale… jak się za to zabrać?

Te kilka zasad sprawi, że materiał będzie miał szansę przyciągnąć dużą ilość odbiorców.

  1. Znajdź swoją niszę. Kim są Twoi odbiorcy? Czy lepiej trafić do mainstreamu i w jego ramach walczyć o odbiorców z szeregiem kanałów, czy może bardziej Ci się opłaci celować w niszowy temat, ale mieć większą szansę dotrzeć do słuchaczy poszukujących bardzo konkretnych informacji?
  2. Stwórz dobrą nazwę. Chwytliwa nazwa programu będzie Twoją wizytówką. Już sama nazwa jest w stanie podsunąć odbiorcom wiele pomysłów na to, kim jesteś. Może też ona stanowić pierwszy krok do kliknięcia w Twój podcast. Podcast nie może nazywać się nudno, nazwa nie może też być kompletnie myląca albo trudna do zapamiętania.
  3. Wymyśl konwencję. Bardzo ważna jest spójność materiału i jego charakterystyczny „sznyt”. Czy w podcaście wykorzystasz dżingiel muzyczny? A może w połowie cały program zostanie przerwany piosenką? Jaki będzie ogólny tone of voice? Czy całość zakończysz pytaniem do słuchaczy, a może zapowiedzą kolejnego odcinka? Wszystkie detale tego typu sprawią, że stworzysz spójny, zapamiętywany i dobry materiał.
  4. Pamiętaj o wpadającej w oko oprawie wizualnej. Stwórz serię charakterystycznych materiałów, które będą cię reprezentować. Podcast będzie miał szansę przyciągnąć większą ilość odbiorców już samym zdjęciem lub grafiką, która wyróżni się kolorem albo ciekawym elementem.
  5. Zainwestuj w sprzęt. Podcast, jako medium stricte dźwiękowe, wymaga dobrego sprzętu do nagrywania. Natomiast nieodpowiednia jakość nagrania może zrazić ludzi do Twojego programu już na starcie.
  6. Pomyśl o dobrym miejscu do nagrywania. Wielu twórców podcastów nie korzysta z profesjonalnego studia nagraniowego. Część tak, natomiast jak najbardziej możesz nagrywać w warunkach domowych. Ważne jest, aby w pomieszczeniu nie rozchodziło się echo ani pogłos, aby było jak najbardziej wygłuszone.
  7. Zadbaj o poprawny montaż i udźwiękowienie podcastu. Nawiąż współpracę z dźwiękowcem, albo korzystaj ze specjalnych aplikacji i programów, w których można samemu montować proste audycje.
  8. Oglądaj tutoriale. Warto korzystać z wiedzy tych, którzy już założyli własny podcast. I uczyć się na ich błędach. W Internecie, między innymi na YouTubie, znajdziesz całą masę informacji na ten temat.
  9. Reklamuj się. Zastanów się, czy lepiej wejść we współpracę z platformą streamingową zrzeszającą podcasterów (np. Spotify), czy może zdobywać zasięg w inny sposób. Jeżeli Twój podcast osiągnie popularność w swojej niszy, istnieje bardzo duża szansa, że i tak agencje zrzeszające twórców podcastów same odezwą się do ciebie z propozycjami.

A co później?

Jeśli uda Ci się nagrać pierwsze odcinki podcastu, to gratulujemy! Jest to jednak dopiero początek trudnej, choć satysfakcjonującej drogi. W dalszych krokach bardzo ważne będzie nawiązania dialogu ze słuchaczami. Sprawienie, że poczują realną więź z Tobą jako twórcą podcastu. Stale rozwijaj skrzydła i szukaj nowych pomysłów, czy to na odcinki, czy na gości programu. Czytaj o podcastach i dowiaduj się nowych rzeczy o tej świeżej, ale jakże szybko rozwijającej się branży. Powodzenia!

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...