Rewolucja w AR wyprzedzi VR?

Stoimy przed wielką bramą, która prowadzi do nowej rzeczywistości. To, co dotychczas istniało tylko w wyobraźni człowieka, już niedługo będziemy odbierać zmysłowo – za pomocą wzroku i słuchu, a nawet zapachu. Virtual i Augmented Reality mogą okazać się tak przełomowe, jak wynalezienie komputera czy Internetu.

Wartość rynku VR & AR rośnie w błyskawicznym tempie, a Ty nadal nie wiesz, czym jest rozszerzona rzeczywistość – albo czym AR różni się od VR? Ustalmy to jeszcze w ramach wstępu.

Wyróżniamy rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality – AR) i wirtualną rzeczywistość (Virtual Reality, VR). Posłużmy się przykładem, aby łatwiej zrozumieć podstawowe różnice.

W lipcu 2016 ukazała się gra, którą w premierowym tygodniu pobrano więcej razy niż jakąkolwiek inną aplikację w Apple App Store. W sumie pobrano ją ok 750 milionów razy. Mowa oczywiście o Pokémon GO – grze opartej na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Jak to działa? Na ekranie telefonu widzimy rzeczywisty obraz rejestrowany przez obiektyw aparatu i wirtualne elementy nałożone na ten obraz – świat rzeczywisty i wirtualny jest złożony w spójną całość.

 

W przypadku VR nie bazujemy na rzeczywistości, ale przenosimy się do wirtualnego świata. Na przykład – siedząc w fotelu, możemy założyć specjalne okulary, dzięki którym trafimy na Roller Coaster.

 

AR & VR największą popularność zyskał dzięki zastosowaniu w branży gier, ale coraz więcej producentów pracuje nad rozwiązaniami dla przemysłu czy biznesu – do najciekawszych rozwiązań w biznesie internetowym przejdziemy w dalszej części.

Kiedy AR zrewolucjonizuje rynek?

Zderzenie nowych technologii z rzeczywistością często jeszcze kończy się fiaskiem – jak było choćby w przypadku pierwszej wersji Google Glass – ale bazując na statystykach, zdecydowanie możemy mówić o trendzie, którym należy się zainteresować.

Z danych przygotowanych przez Statista wynika, że w 2021 roku wartość rynku AR & VR będzie wynosić 215 miliardów dolarów. Badania przeprowadzone w USA wykazały, że tymi technologiami interesuje się aż 96% osób w wieku 14-19 lat – osób, które za kilka lat będą podejmować decyzje zakupowe.

Coś więcej niż budowanie wizerunku?

Już teraz działa sporo aplikacji, które wykorzystują AR bez celu ukierunkowanego na sprzedaż – tak jak choćby Snapchat i filtry (lenses) nakładane na twarz. Nie brakuje kampanii, które wykorzystując technologię skutecznie zdobywają serca odbiorców. Ale w jaki sposób, możemy rozwijać sprzedaż dzięki takim rozwiązaniom? Rzućmy okiem na dwa inspirujące przykłady.

W październiku 2017 trafiła do Polski aplikacja IKEA Place (ze względów technicznych dostępna obecnie tylko na iOS), dzięki której możesz sprawdzić, jak meble z katalogu będą wyglądać w Twoim domu.

IKEA Place odpowiada na ważny problem – dzięki rozszerzonej rzeczywistości odbiorcy nie muszą zamawiać i wnosić produktów do domu, żeby dowiedzieć się czy dany produkt będzie odpowiednio dopasowany do przestrzeni pod względem wyglądu i gabarytów. Wystarczy uruchomić aplikację i nakierować aparat telefonu w określone miejsce.

Kolejny przykład to Converse i aplikacja pozwalająca na przymierzanie butów niezależnie od miejsca, w którym jesteś.

 

Jak rozszerzona rzeczywistość wpłynie na marketing?

Powyższy przykład aplikacji Converse naświetla ważny problem zakupów przez internet. Konsumenci dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wybiera e-commerce ze względu na niższe ceny, brak czasu, większy wybór asortymentu czy niechęć do wychodzenia ze strefy komfortu. Ale istnieje druga grupa, która nie podejmuje decyzji o zakupie, dopóki nie odpowie sobie na pytanie “jak ten produkt będzie wyglądał na mnie?”.

AR pozwala skuteczniej trafiać do obu grup – zachować zalety kupowania przez internet i jeszcze bardziej upodobnić je do wizyty w sklepie stacjonarnym. AR może zrewolucjonizować e-commerce. Połączenie możliwości rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji to także nowy obszar w świecie reklamy – jeszcze bardziej spersonalizowanych.komunikatów.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na jego rozwoju – śledź nowości, pobieraj i testuj aplikacje wykorzystujące AR i znajdź skuteczny pomysł na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości we własnym biznesie. Jeżeli tego nie zrobisz, już niedługo możesz obudzić daleko za plecami konkurencji.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Pandemia i jej wpływ na konsumentów

Po falach pandemii firmy powinny dostosować się do nieznanych dotąd warunków na rynku i zbudować relacje z odbiorcami, oferując nową...

9 powodów skuteczności list [prezentacja]

Zobacz prezentację i odkryj dlaczego treści w formie listy są tak skuteczne.

Generowanie leadów nie musi być nudne

Kim jest lead w B2B? Czy jest to bezosobowa masa a może postać biznesmena rodem z lat 50.? Jeśli tak...