Ostatnio pisałem o boomie na marketplace oraz wzrastającym rynku e-commerce w Rosji. Segment, który działał raczej ospale do początku zeszłego roku, doznał błyskawicznego ożywienia w związku z pandemią. Rosjanie pokochali zakupy on-line i przestali się bać płatności internetowych (o czym świadczy również zauważalny spadek transakcji dokonywanych gotówkowo za pobraniem).
Rosja to ogromny rynek, na którym udział handlu internetowego w 2020 r. wzrósł o ponad 50%. Według statystyk około 110 mln ludzi w Rosji przynajmniej raz w życiu kupiło coś on-line, a handel elektroniczny ma do 2025 r. osiągnąć poziom 25% całego handlu detalicznego. Wniosek jest prosty: warto pomyśleć o naszym wschodnim sąsiedzie jako o kierunku ekspansji on-line w nadchodzących latach.
Oto przegląd kilku największych platform sprzedażowych, działających na terenie Rosji:
1. Ozon.ru
Ozon.ru to jeden najstarszych serwisów internetowych w Rosji. Zaczynał jako internetowa księgarnia, co od razu nasuwa nam skojarzenia z Amazonem, który także startował jako sklep z książkami, by po latach stać się globalnym liderem. Ozon.ru kilka lat temu również otworzył się na pozostałe kategorie i dzisiaj jest jednym z największych marketplace w Rosji. Aktualnie kupuje tam stale ponad 11,4 mln użytkowników, którzy wygenerowali w 2020 roku prawie 74 mln zakupów. Jest to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego z 31 mln transakcji.
Aktualnie portal posiada ponad 20 tys. aktywnych sprzedawców. Dodatkowo Ozon.ru mocno otworzył się na sprzedawców spoza swojego kraju. Zaoferował im, wzorem Amazona, możliwość wysyłki produktów z ich własnych magazynów oraz z magazynu Ozon. Jest to usługa bardzo zbliżona do FBA Amazona: jako sprzedawca musisz tylko wysłać towar do magazynu danego marketplace’a, a kompletowanie, pakowanie i magazynowanie jest robione za ciebie. Dodatkowo Ozon zadbał o sieć własnych punktów odbioru zamówień – jest ich już w Rosji ponad 10 tysięcy.
Ważnym aspektem są oczywiście prowizje od sprzedaży. Wahają się one w granicach 5-8%.
2. Wildberries
Wildberries to jeden z największych marketplace’ów w Rosji, od 2020 r. dostępny także w Polsce. Zaczynał jako serwis z możliwością kupna odzieży, aktualnie prowadzi już 25 kategorii sprzedaży. Zrzesza ponad 31 tysięcy sprzedawców, łącznie generując im ponad 750 tysięcy transakcji dziennie.
Wildberries, tak jak Ozon.ru, stawia na obsługę zamówień z własnych magazynów, dlatego wybudował koło Moskwy halę o powierzchni ponad 120 000 m2. Poszerzył także centra dystrybucyjne o większe miasta, takie jak Sankt Petersburg, Krasnodar, Jekaterynburg, Nowosybirsk, Chabarowsk. Rozwija również system punktów odbioru, liczący już 6800 miejsc.
Tutaj prowizja od sprzedaży wynosi 15%.
3. СберМегаМаркет
СберМегаМаркет, wcześniej działający pod nazwą Goods.ru, zaczął funkcjonować w 2017 roku. Obecnie ma ponad 3000 sprzedawców, oferujących ponad 1,6 mln produktów w 16 kategoriach. Najpopularniejsze kategorie to: elektronika, artykuły dziecięce, karma dla zwierząt, opony oraz półka „uroda i pielęgnacja”.
Dystrybucja zamówień oparta jest na wysyłce towaru z sortowni marketplace’u, która jest obecnie świadczona w 149 miastach Rosji. Dodatkowo sklep podpisał umowę z Pocztą Rosyjską, dzięki czemu rozszerzy możliwość dostarczenia towaru na całą Rosję.
Prowizja od sprzedaży zaczyna się od 3%, ale jest mocno uzależniona od kategorii, w której sprzedajemy.
4. Yandex.market
Yandex.market został uruchomiony w 2000 roku. Aktualnie to największy rosyjski marketplace, gdzie zakupy robi około 20 mln Rosjan. Generuje przeszło 320 mln wejść w miesiącu. Serwis ma aktualnie ponad 20 tys. sprzedawców, którzy wystawili ponad 123 mln ofert. Najpopularniejsze kategorie to: elektronika, artykuły gospodarstwa domowego, kosmetyki i odzież. A także sezonowe: sprzęt sportowy oraz opony.
Strona proponuje dwa rodzaje zakupu, możesz kupić towar bezpośrednio na platformie lub wybrać przekierowanie do swojego sklepu internetowego. W pierwszej opcji płacimy kwotę uzależnioną od prowizji w danej kategorii, które zaczynają się od 2%. W drugiej metodzie rozliczamy się za kliknięcie, które przekierowuje do naszego sklepu.
Yandex.market bardzo dba o poziom obsługi ze strony sklepów. Klienci mogą zostawiać szczegółowe opinie o zrealizowanym zamówieniu, oprócz towaru oceniać jakość obsługi oraz dostawy. Yandex mocno walczy z fałszywymi recenzjami, często prosząc o dowody zakupu, by oceny były rzetelne. W przypadku natknięcia się na „fałszywki” może nawet całkowicie zbanować sklep.
Yandex prowadzi także narządzie do optymalizacji sprzedaży jak PriceLabs oraz Yandex.Metrica, które mogą być przydatne w celu maksymalizacji efektów naszych ofert na portalu.
***
W artykule zostały przedstawione tylko największe marketplace’y w Rosji, jednak rozwój portali skupiających sprzedawców sprawia, że oferta na rynku rosyjskim jest bardzo szeroka. W kolejnych publikacjach postaram się przedstawić najpopularniejsze marketplace’y wg kategorii sprzedawanych towarów, jak moda, elektronika, suplementy diety etc.
Gdybyście chcieli porozmawiać o możliwościach, jakie oferuje rynek rosyjski, zapraszam do kontaktu. Ja oraz inni specjaliści Optimise Media Poland odpowiemy na wszelkie pytania oraz postaramy się dobrać rozwiązania skrojone na miarę Waszych biznesów.