Obecnie największym wyzwaniem sklepów internetowych jest dostarczanie pozytywnych doświadczeń klientom, również w kwestii otrzymywanych powiadomień transakcyjnych. W branży e-commerce liczy się niezawodność i szybkość, dlatego warto zadbać o automatyzację ścieżki zakupowej klienta na podstawie wcześniej przygotowanych scenariuszy. Ma to duże znaczenie także w walce z porzuconymi koszykami – ważnym problemem e-commerce. Jakie powiadomienia push powinien otrzymywać użytkownik w trakcie procesu sprzedażowego?
1) Welcome message
To szczególny typ wiadomości transakcyjnej, którą otrzymuje użytkownik po rejestracji na stronie internetowej. Jest to pierwsze powiadomienie powitalne, które pozwoli już na wstępie podziękować odbiorcy za zainteresowanie się ofertą i zbudować pozytywne wrażenie. Wiadomość powinna być krótka, treściwa i przekazywać najważniejsze informacje na temat sklepu lub produktów. Notyfikacje web push idealnie się do tego nadają.
2) Potwierdzenie transakcji
Po zakupie danego produktu w sklepie internetowym klienci oczekują wiadomości potwierdzającej zamówienie. Powinna być wysłana w możliwie najkrótszym czasie – kilka minut to zdecydowanie za długo. W przypadku wiadomości transakcyjnych sklepy online wykorzystują narzędzie do marketing automation. Dynamiczne powiadomienia one-to-one to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie funkcji monitorującej zachowanie każdego z klientów.
3) Zmiana statusu zamówienia
Należy również zbudować automatyczną ścieżkę, dzięki której klient będzie na bieżąco informowany o przebiegu procesu zamówienia. Narzędzie do marketing automation PushAd pozwala wysyłać powiadomienia do klienta o rozpoczęciu procedury kompletowania oraz przygotowania produktu do wysyłki. W wiadomości warto zawrzeć informacje, takie jak numer zamówienia, cena produktu, koszt i szacowany czas dostawy. Powiadomienia push o zmianie statusu zamówienia są niezwykle istotne dla klientów – dzięki nim odbiorca dowiaduje się między innymi, kiedy może spodziewać się dostawy, a w ten sposób swobodnie zarządzać swoim czasem.
4) Porzucone koszyki
Powiadomienia push to bardzo efektywne narzędzie do marketing automation, które pozwala przywrócić porzucone koszyki, a co za tym idzie, zaangażować potencjalnego klienta w interakcję i zwiększyć sprzedaż. Podczas zakupów online użytkownicy mogą napotkać problemy, które zniechęcają do dokonania transakcji, np. zbyt wysoki koszt dostawy. W tym przypadku, aby zachęcić potencjalnego klienta do realizacji zamówienia, można zaoferować mu darmową wysyłkę, wykorzystując notyfikacje. Nic tak nie przyciąga użytkowników, jak promocje na pożądane produkty. Za pomocą notyfikacji można ich poinformować o zmianie ceny (price alert), bazując na dedykowanych scenariuszach automatyzacyjnych opartych o triggery. Część klientów zapomina o finalizacji transakcji także z powodu zwykłego roztargnienia – w takim przypadku powiadomienie będzie jeszcze bardziej skuteczne.
5) Ocena obsługi
Poza wiadomościami transakcyjnymi i działaniami promocyjnymi można wykorzystać notyfikacje do badania satysfakcji klientów. Po sukcesywnym dostarczeniu zamówienia warto wysłać krótką ankietę z pytaniami dotyczącymi jakości produktów czy obsługi. Jest to również dobry sposób na przypomnienie użytkownikowi o marce i zachęcenie go do ponownej interakcji.
Powiadomienia push mają kilka unikalnych zalet na tle standardowych newsletterów. Jedną z nich stanowi przedstawiona już w powyższych przykładach, odbywająca się w czasie rzeczywistym interakcja z klientem. Wyrażenie zgody na ich otrzymywanie jest prostsze, bo wystarczą dwa kliknięcia, a nie dość skomplikowany zapis do bazy subskrybentów wymagający podania adresu e-mail. Praktyka pokazuje, że notyfikacje push przekładają się na wyższą konwersję, prawdopodobnie dlatego, że wyświetlają się bezpośrednio w wyszukiwarce, przy czym mają formę małych, niezbyt inwazyjnych okienek. W porównaniu do wielu form reklamy internetowej są odporne na wykorzystywane przez użytkowników blokady. Właśnie dlatego stanowią doskonałe wsparcie w prowadzeniu klienta przez ścieżkę zakupową.