Facebook potrafi zaskoczyć. Niestety, mało kiedy są to przyjemne niespodzianki. Sprawdziliśmy, co najczęściej wprawia administratorów w zakłopotanie i powiemy, kiedy ze ślepej uliczki nie wyjedziecie nawet na wstecznym.
Przygotowaliśmy kilka wskazówek dla początkujących marketingowców. Jeżeli napotkaliście na jeden z tych problemów albo chcecie działać rozsądnie i zapobiegać nieprzyjemnym starciom z niebieskim gigantem – te wskazówki mogą być skuteczną odpowiedzią. Z częścią opisanych problemów na pewno możecie poradzić sobie także na wiele innych sposobów. To skuteczne, ale nie jedyne słuszne możliwości.
Fanpage został zablokowany
Informacja o tym, że publikacja strony została cofnięta ze względu na naruszanie Standardów społeczności Facebooka to jedna z najgorszych informacji, jakie możesz zobaczyć.
Skandali z permanentnym banem w roli głównej nie brakuje. Jednym z najgłośniejszych w ubiegłym roku było usunięcie kilkuset stron o tematyce prawicowej, które łącznie zrzeszały blisko 4 miliony osób. Decyzję podjęto ze względu na mowę nienawiści i publikowanie prowokacyjnych treści. Nie obyłoby się bez licznych zgłoszeń.
Głośno było także usunięciu fanpage jednego ze znanych YouTuberów, który tworzy filmy poświęcone piłce nożnej. Budowana przez 3 lata społeczność ponad 86 tysięcy fanów przepadła, a sam “pokrzywdzony” dość jednoznacznie skomentował zajście: „Muszę powiedzieć, że czuję się boleśnie zgwałcony”. Polityka Facebooka od dawna budzi wątpliwości. Ale dziś nie zajmujemy się ocenianiem. Co z rozwiązaniami?
Od wielu social media ninja usłyszysz, że odwoływanie się od decyzji o cofnięciu publikacji nie ma sensu i rzeczywiście – często kończy się to fiaskiem. Ale tę regułę potwierdza sporo wyjątków.
Zanim przejdziesz do odwoływania się – sprawdź wytyczne serwisu (znajdziesz je w Centrum pomocy). Jeżeli Twoja strona nie narusza standardów Facebooka – odnieś się do konkretnych zastrzeżeń. Co ważne – potwierdź to, co piszesz, dołączając w załącznikach odpowiednie dokumenty (skany dokumentów i zdjęcia). Pamiętaj, że weryfikacja następuje wskutek zgłoszenia strony (a nie na etapie publikacji) i wytyczne są dość często aktualizowane.
Kontrola tekstowa
Narzędzie do nakładek tekstowych pozwala Ci sprawdzać, jak Facebook ocenia ilość tekstu na obrazie reklamowym. Kiedyś grafika nie mogła zawierać więcej niż 20% tekstu.
Wyświetlanie reklamy w ogóle nie było możliwe bez spełnienia tego warunku. Dzisiaj narzędzie ocenia to w czterostopniowej skali.
Co zrobić, kiedy Facebook upiera się, że tekstu powinno być mniej?
To tylko algorytm, który możemy “przekonać” następującymi sposobami:
- zmień font – albo wypróbuj możliwości formatowania (boldowanie, kursywa)
- zmień kolor tła,
- zmień położenie tekstu i innych elementów,
- zmień detale – czasami zamiana kilku znaków w treści diametralnie wpływa na ocenę.
W niektórych przypadkach możesz liczyć na wyjątkowe traktowanie. Dochodzi do tego na przykład w sytuacji, kiedy przedstawiasz zdjęcie produktu (bez modyfikacji), tabele i wykresy, okładkę płyty, książki, czasopisma, gazety albo plakat wydarzenia.
Zawsze możesz odwołać się od decyzji o niezatwierdzeniu reklamy, korzystając z tego formularza.
Twoja reklama jest niezgodna z polityką Facebooka
W niektórych przypadkach za odrzuceniem reklamy stoi przyczyna równie błaha, co rozwiązanie problemu. Facebook dba o jakość promowanych treści, a zasady zamieszczania reklam obejmują także stronę, do której prowadzi link w reklamie.
Czasami do pozytywnej weryfikacji wystarczy drobna zmiana. Dla przykładu – przyjrzyjmy się komunikatowi reklamowemu fanpage firmy, która zajmuje się bronią.
Komunikat o treści „Tania broń palna: Kup teraz!” może zostać odrzucony. Dlaczego? Facebook nie pozwala na bezpośrednie promowanie sprzedaży ani użytkowania broni. Z drugiej strony – komunikat „Dzisiaj wystawa broni!” zostanie zaakceptowany, ponieważ nie łamie żadnej z tych zasad. Odpowiednie przeformułowanie treści często jest wystarczającym rozwiązaniem.
Aby zrozumieć zasady związane z reklamami na Facebooku, zapoznaj się z dokumentem dotyczącym reklam. Znajdziesz tam przykłady dobrych i złych komunikatów dotyczących promocji niektórych produktów i usług (jak np. broń, wyroby tytoniowe czy niektóre zabiegi medyczne), a także ogólne zasady dotyczące jakości treści.
Brak statystyk lub reklama nie jest wyświetlana
Często zdarza się, że reklama albo nie jest wyświetlana, albo nie widzisz żadnych statystyk promowanego dark posta. 3 pierwsze rzeczy, które powinieneś zrobić, to:
- kiedy wiesz, że reklama jest wyświetlana – sprawdź zakres dat prezentowanych statystyk – jeżeli reklama została opublikowana w ten sam dzień, zakres może nie obejmować bieżącego dnia,
- jeżeli wiesz, że reklama nie jest wyświetlana – edytuj dowolny element w ustawieniach kampanii – na przykład zwiększ budżet o złotówkę,
- ustaw stawkę ręcznie.
To jedne z najczęściej powtarzających się problemów, jakie codziennie spotykamy w branżowych grupach. Wiele innych niejasności, takich jak na przykład brak widoczności w wyszukiwarce Facebooka, wymaga po prostu odczekania 24-48 godzin.
Aby zapobiegać takim problemom, sugerujemy przede wszystkim zapoznanie się z regulaminem Facebooka i zasadami dotyczącymi reklam. Zachęcamy także do wielokanałowości. Działając w jednym ekosystemie, nie tylko ograniczamy grono odbiorców, ale przede wszystkim inwestujemy pracę i pieniądze, jednocześnie pozostając w pełni zależni od podatnego na błędy narzędzia, a także zaskakujące zmiany, które mogą istotnie wpływać na efekty dotychczasowej pracy (jak np. testowany Explore Feed).