Na którym etapie tworzenia facebookowej kreacji zastanawiasz się nad tym, jaki format posta wybrać? Jeżeli nie robisz tego jeszcze na etapie koncepcji w social media marketingu– ten artykuł jest dla Ciebie. To wprowadzenie, w którym opowiemy Ci o tym, dlaczego warto zacząć zwracać na to uwagę i jakimi zaletami wyróżniają się poszczególne rozwiązania.
Pojedyncza grafika
Rozpocznijmy od najprostszego rozwiązania w tworzeniu Facebook Ads, jakim jest pojedyncze zdjęcie/obraz. Tak, tak – mamy przecież możliwość publikowania samej treści tekstowej, ale z oczywistych względów pomijamy to rozwiązanie. Nawet w przypadku zastosowania niestandardowego tła, które pozwoli nieco wyróżnić post – nie jest to naszym zdaniem format, nad którym warto się pochylać. Tym bardziej, że opcja z tłem bywa zawodna. To bolesne szczególnie wtedy, kiedy na etapie tworzenia koncepcji zaplanujesz wykorzystanie zestawu tekst + kolorowe tło, a później okazuje się, że opcja jest tymczasowo nieaktywna. Tak czy inaczej – wróćmy do zdjęcia.
To bardzo proste, podstawowe rozwiązanie. Może świetnie sprawdzać się w roli “zatrzymywacza uwagi”, ale z drugiej strony – to słaba opcja w kontekście pozyskania ruchu na stronę internetową. Wybierając post z jednym zdjęciem warto zwrócić uwagę na wymiary obrazu.
W maksymalnym uproszczeniu – “pionowe” obrazy mogą być skuteczniejsze, ponieważ zajmują większą część newsfeedu. To oczywiste rozwiązanie jest wykorzystywane zaskakująco rzadko. Jednym z powodów może być to, że fotograf zazwyczaj tworzy zdjęcia w formacie 16:9 lub 4:3.
Choć najczęściej mówi się o tym, że im mniej tekstu, tym lepiej – jest tu jeden wyjątek. W przypadku treści, których nie zamierzasz promować – możesz wypróbować zupełnie odwrotnego podejścia. Im więcej tekstu (albo raczej – im większy tekst) na krzykliwym obrazie – tym większa szansa na zatrzymanie uwagi. Dobry grafik na pewno będzie wiedział, co z tym zrobić. To rozwiązanie, które może sprawdzić się na przykład w odniesieniu do konkursu lub działań real-time marketingowych. Tak, ten tekst powstaje w trakcie Mundialu. 🙂
Galeria zdjęć
Dodanie co najmniej kilku zdjęć pozwala na ciekawe rozwiązania wizualne, a przy wyborze odpowiednich zdjęć przynosi stosunkowo dobre wyniki w zakresie aktywności (klikalność), co może przekładać się na większy zasięg organiczny.
To, w jaki sposób będą się wyświetlać, zależy od wymiarów obrazów oraz ich liczby. Jednym z wartych przetestowania rozwiązań jest dodanie czterech kwadratowych zdjęć.
Osiągnięcie dobrych wyników w zakresie aktywności dotyczącej posta to duża zaleta galerii, ale jest rozwiązaniem, które może nie przełożyć się na liczne reakcje czy przejście na stronę internetową.
Film
Informacje w Centrum pomocy Facebooka dość jasno przedstawiają ich specyfikę. “Filmy stanowią jeden z najbardziej wciągających sposobów udostępniania i odkrywania treści na Facebooku”. I zdecydowanie nie ma tu przesady.
Filmy mają naprawdę potężny zestaw atutów. To format, który pozwala na osiągnięcie dobrego wyniku w zakresie zasięgu/wyświetleń filmu. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z trendu video, a komunikacja oparta na tej formie to jedno z najlepszych rozwiązań. Jest tylko jeden problem – dobry film, który zainteresuje odbiorców w ciągu kilku pierwszych (kluczowych) sekund, wymaga nieco większego nakładu pracy i czasu. “Bez pracy nie ma kołaczy” sprawdza się tu idealnie.
Podobnie jak w przypadku obrazów – warto wypróbować tworzenie “pionowych filmów”. Alternatywnym rozwiązaniem, które coraz częściej gości w newsfeedzie jest publikowanie kwadratowego wideo z napisami.
GIF
Gratka dla tych, którzy lubią działać bardziej kreatywnie. Proste, ruchome elementy to dobre rozwiązanie, kiedy chcesz zatrzymać uwagę odbiorców. Specyfika gifów może być nieco podobna do klasycznych “śmiesznych kotków” i innych memów. Choć domyślną akcją odbiorcy jest najczęściej tylko uśmiech odbiorcy – możesz wykorzystać gify jako charakterystyczny element kampanii. Ciekawym rozwiązaniem może być też wykorzystanie gifów ubogacenie facebookowej ankiety.
Zanim definitywnie wybierzesz gify – zachęcamy do tego, by przetestować ich skuteczność w zakresie zasięgu organicznego.
Za nami cztery podstawowe formaty postów na Facebooku. My zabieramy się za przygotowanie kolejnego zestawu – z którego dowiesz się między innymi tego, które opcje pozwalają na najwyższą skuteczność w zakresie przekierowania na stronę internetową. A tymczasem – zachęcamy do przetestowania wspomnianych rozwiązań!