5 trendów content marketingu, które warto rozważyć

Wszyscy szukają pomysłu na skuteczne działania marketingowe w świecie, w którym nastąpił contentowy przesyt – organiczne zasięgi spadają, a ciągłe zmiany w facebookowym algorytmie nie ułatwiają dystrybucji (jak powiedział Rusty Coats, „Przewidywanie zmian w algorytmie FB jest jak przewidywanie pogody na Florydzie – poczekajcie godzinę, a wszystko się zmieni”). Jakie tendencje są teraz na ustach content marketerów na świecie?

Content wizualny zabije tekst?

Visual hammer, czyli koncepcja wizualnego pozycjonowania marek, nie jest w świecie marketingu bynajmniej niczym nowym, a fakt, że po rewolucji Web 2.0 ludzki mózg szybciej przetwarza informacje wizualne niż tekstowe to truizm, każdego dnia weryfikowany przez liczbę polubień video lub infografik w stosunku do artykułów i przewodników. Content marketerzy wiedzą, dlaczego video jest jednym z kluczowych szans na dotarcie do odbiorcy – pisaliśmy o tym w jednym z naszych ostatnich tekstów. Ale czy oznacza to, że klasyczny tekst czeka zagłada?

Z przynajmniej kilku powodów, śmierć tekstu i słowa została obwieszczona zbyt wcześnie. Klient na danym etapie ścieżki zakupowej, po rozbudzeniu zainteresowania, poszukuje szczegółowych, eksperckich treści, które zapewniają im e-booki, eksperckie artykuły, raporty i analizy.

Co więcej, większość informacji o tym, że przestajemy czytać, można włożyć między bajki – Polacy wciąż wysyłają ponad 50 miliardów sms-ów rocznie, Messengera wykorzystuje ponad 7 milionów osób, wbrew pozorom nawet czytelnicy tradycyjnych książek i gazet coraz chętniej pochłaniają wielowątkowe i wielotomowe narracje. Jeśli w naszym mózgu zaszły zmiany, to zachodzą one raczej w całościowym planie recepcji mediów. Dlatego zachowanie równowagi między treścią atrakcyjną wizualnie i zawierającą werbalny konkret jest jednym z priorytetów w contentowej strategii.

Zmiana w modelach konsumowania contentu sprawiła, że infografiki, zdjęcia, live streamingi i gify stały się bardzo atrakcyjnym uzupełnieniem dla treści tekstowych, ale paradoksalnie ta tendencja może stać się szansą na powrót do eksperckiej, wymagającej skupienia treści, w przesyconym filmami i skrótowymi informacjami wizualnymi internecie.

Dark social – królestwo do zdobycia

Czym jest dark social? W skrócie – dzieleniem się linkami do treści w ramach e-maili, wiadomości w komunikatorach i sms-ów – tam, gdzie wydawca nie dowie się o miejscu pochodzenia ruchu na swojej stronie. Dla analityków to olbrzymie wyzwanie – jak mówią najnowsze raporty, chodzi aż o 83% ruchu na urządzeniach mobile. Dysponujesz danymi z Analyticsa dla swojej strony? Zapewne wiesz, że ruch oznaczony w nich jako „direct” nie jest dowodem na umiejętność stworzenia łatwo zapamiętywalnej nazwy domeny i przejrzystych zakładek – to właśnie ruch z dark social najczęściej generuje te statystyki.

Dark social to miejsca do tej pory dla marketerów niedostępne – Facebook Messenger czy Google Hangouts długo opierały się możliwościom reklamy. Ale pojawiają się pierwsze sygnały zmian – choćby tak niepozorne, jak facebookowe chatboty czy dedykowane emoji dla brandów, nie wspominając o ułatwieniach dla analityków. Twitter od dawna wykorzystuje narzędzia do skrócania adresu URL, które umożliwiają zdefiniowanie ruchu na stronie jako pochodzący z tego właśnie serwisu. I trudno spodziewać się, by eksperymenty z rzuceniem analitycznego światła na dark social ustały.

Podcasty – niewykorzystane możliwości

Podcasty to nie tylko świetne narzędzie do przekazywania branżowej wiedzy – to też pomysł na zbudowanie lojalnego audytorium i treść, którą z chętnie zapoznają się subskrybenci newsletterów. Lubimy oglądać, ale lubimy też słuchać – i z pomocą przychodzą nie tylko serwisy streamingowe, ale właśnie podcasty – ekspercka treść w łatwej do przyswojenia, a zarazem skupiającej uwagę formie. Pasywność podcastów, charakteryzująca także video, umożliwia odbiorcy wykonywanie innych czynności (sprawdzanie maili, czat na Facebooku), a jednocześnie sprzyja budowaniu świadomości marki. Dzięki tym zaletom aż 21% Amerykanów regularnie słucha podcastów – to wzrost o 13 punktów procentowych w stosunku do 2008 roku. A ponieważ do wykonania podcastu nie jest już potrzebne specjalistyczne studio, a jedynie przyzwoity mikrofon do nagrywania w domu czy w biurze – niewykorzystane (zwłaszcza w Polsce) możliwości podcastu tylko czekają na swój czas.

Internauci chętnie zapłacą za content?

Odpowiedź brzmi – tak. Pokolenie HENRYs – high earners, not rich yet – ceni poczucie ekskluzywności i lubi płacić za treści, a to klienci warci pozyskania. Content marketerzy mogą wyciągnąć lekcję z doświadczeń wydawców prasy – mimo dużej ilości bezpłatnych treści na portalach, za treści „Gazety Wyborczej” oraz Wyborcza.pl w 2015 roku płaciło 77 tysięcy użytkowników.  Wspomniane już podcasty są dobrym przykładem treści, za którą mogliby zapłacić klienci – koniec końców priorytetem jest jakościowy content, dopasowany do odbiorcy, znudzonego przeczesywaniem nieskończonej ilości generycznych kreacji i źle stargetowanych ofert. Przykłady sprzedającego się contentu znajdziesz na Udemy.com – pokaż swojemu klientowi, że dysponujesz wiedzą, za którą warto zapłacić – od webinarów przez szkolenia, kursy i przewodniki.

Różnicowanie storytellingu

Kluczem, a niejako także podsumowaniem powyższych tendencji jest różnorodność formatów, kanałów dotarcia i personalizacja odbiorcy. Różnicowanie formatów contentowych pomaga w odnalezieniu idealnych form komunikacji dla naszej marki, może również przysłużyć się dużym wzrostom w przypadku wyszukiwania organicznego, przyrostem liczby leadów i znaczącemu zmniejszenia bounce rate’u. Bardzo ważne jest również eksperymentowanie z formatami w zależności od kroku na ścieżce zakupowej – w tym przypadku nie istnieją lepsze sposoby na weryfikację skuteczności danego formatu niż metoda prób i błędów.

array(24) { ["ID"]=> int(6696) ["id"]=> int(6696) ["title"]=> string(12) "Marta Pszona" ["filename"]=> string(19) "DSC_2081-scaled.jpg" ["filesize"]=> int(574027) ["url"]=> string(64) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-scaled.jpg" ["link"]=> string(27) "https://adnext.pl/dsc_2081/" ["alt"]=> string(12) "Marta Pszona" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(12) "Marta Pszona" ["caption"]=> string(12) "Marta Pszona" ["name"]=> string(8) "dsc_2081" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-07-27 12:44:43" ["modified"]=> string(19) "2021-07-27 12:45:22" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(2560) ["height"]=> int(1696) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-300x199.jpg" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(199) ["medium_large"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-768x509.jpg" ["medium_large-width"]=> int(768) ["medium_large-height"]=> int(509) ["large"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1024x678.jpg" ["large-width"]=> int(1024) ["large-height"]=> int(678) ["1536x1536"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1536x1017.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(1536) ["1536x1536-height"]=> int(1017) ["2048x2048"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-2048x1356.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(2048) ["2048x2048-height"]=> int(1356) ["thumbnail-archive-content"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1213x809.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(1213) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(809) ["medium_medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-512x512.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(512) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1320x874.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(1320) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(874) } }
Marta Hordyjewska
linkedin

Marta Hordyjewska

Head of Growth w Scoop

Marta Hordyjewska pracuje w Scoop (część Grupy AdNext) na stanowisku Head of Growth. Odpowiada za prowadzenie webinarów, szkoleń i warsztatów, a także za wsparcie merytoryczne i sprzedażowe dla Klientów oraz Pracowników AdNext. Występuje w roli eksperta content marketingu podczas wydarzeń branżowych, działa w Content Academy Polska. Swoją wiedzą dzieli się ze studentami SKN Marketingu Szkoły Głównej Handlowej, jest również wykładowczynią studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od ponad roku prowadzi autorskie warsztaty "Content Boost", które zbierają entuzjastyczne recenzje uczestników. W szkoleniach wzięło udział już ponad 1500 osób. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Ekomarketing, czyli ecofreak w social mediach

Ekologia to nie tylko styl życia osób dbających o środowisko naturalne, lecz także trend wykorzystywany w promocji marek. Ekopostawy zmieniają...

Foodies – kim są i jak dotrzeć do nich z przekazem reklamowym?

Istnieje różnica pomiędzy osobami, które czerpią przyjemność z dobrego posiłku a prawdziwymi smakoszami. Foodies to właśnie ta specyficzna grupa docelowa,...

Blog, ebook, infografika: kończą się pomysły?

Gdy musisz przygotować kolejną kampanię, która będzie opierać się na treściach, dokonujesz dwóch, podstawowych wyborów: co powiedzieć i jak to...