Dzisiejszy PR rozszerzył swoją działalność z budowania relacji z dziennikarzami, na budowanie relacji z blogerami. Ze strony tych drugich co jakiś czas słychać głosy na temat nieprofesjonalnego traktowania. Blogerzy skarżą się na masowe wysyłki maili, brak sprecyzowanych ofert, nieodpisywanie PR-owców na wiadomości itp.
Żeby zrozumieć blogerów, trzeba sobie uświadomić to, że ich działalność opiera się przede wszystkim na pasji. To z kolei sprawia, że podchodzą emocjonalnie do swojej twórczości oraz swoich fanów. Druga sprawa dotyczy tego, że są świadomi swojego marketingowego potencjału. Dlatego też wszelkiego rodzaju próby robienia czegoś na siłę, czy współpraca w ramach barteru, spotykają się z oporem.
Brak zrozumienia prowadzi do kryzysów, których przykłady znajdziemy również w polskiej sieci. Można tutaj wspomnieć sytuację z 2014 roku, kiedy to wykorzystano wizerunki twórców bez ich zgody do promocji nowego serialu HBO „Pozostawieni”, czy też konflikt sprzed kilku lat na linii Kominek (Tomek Tomczyk) i Dr Oetker, gdzie marka próbowała ingerować w negatywne wpisy umieszczone przez blogera na jego blogu.
Główne problemy blogerów we współpracy z agencjami/markami, źródło: Współpraca z markami oczami digital influencers, HASH|FM
Jak wobec tego skutecznie zadbać o blogger relations?
5 wskazówek, które ułatwią budowanie relacji z blogerami
po pierwsze: znajdź odpowiednich blogerów
Nie każdy bloger będzie odpowiedni dla każdej marki. Blogerzy finansowi narzekają na otrzymywanie propozycji od firm, które z finansami nie mają nic wspólnego. Natomiast twórcy lifestylowi są dręczeni przez propozycje związane z promowaniem pożyczek. Nic więc dziwnego, że powoduje to wśród blogerów frustrację.
Do znalezienia odpowiednich osób można wykorzystać takie narzędzia jak: Social Nation (narzędzie, które zbiera i grupuje wpływowych twórców wg kategorii) lub wszelkiego rodzaju rankingi najbardziej wpływowych blogerów. Nic jednak nie zastąpi własnoręcznej weryfikacji blogów. Posiadanie odpowiedniej bazy kontaktów i personalizacja w komunikacji to podstawa budowania relacji z blogerami.
po drugie: wsłuchaj się w głos/stylistykę bloga
Kolejną niezbędnym krokiem jest zapoznanie się z twórczością wybranych blogerów i zrobienie tego w 100% na poważnie. Wiąże się to z przeczytaniem kilku, a nawet kilkunastu wpisów, szukając śladów, które będą świadczyły o tym, że marce i blogerowi rzeczywiście będzie po drodze. Warto zweryfikować z jakimi firmami współpracowała już wcześniej dana osoba.
Blogerzy coraz częściej umieszczają na swoich stronach zakładki z ofertą, gdzie otwarcie mówią o swoich wymaganiach. Żeby uniknąć nieporozumień, trzeba zapoznać się z tymi informacjami, zanim wyślemy wiadomość z propozycją współpracy.
po trzecie: nawiąż kontakt, zanim wyślesz ofertę
Zarówno w tradycyjnym PR, jak i tym przeniesionym do świata online, najważniejsze jest nawiązywanie relacji personalnie. Dlatego łatwiej budować pozytywne więzi z blogerem, jeśli będziemy rozmawiać z nim osobiście, nie tylko jako marka. Takie działania można rozpocząć od śledzenia profili w social media, udostępniania treści, komentowania. Chodzi o to, żeby tworzyć relację na bazie autentyczności oraz w oparciu o kulturę uczestnictwa.
po czwarte: oferuj coś nowego lub unikalnego
Warto mieć na uwadze, że najpopularniejsi twórcy każdego dnia dostają co najmniej kilka propozycji od różnych firm oraz agencji, które prawdopodobnie w większości przypadków są do siebie zbliżone. Natomiast blogerzy cenią sobie niestandardowe akcje, możliwość testowania nowych przedmiotów, czy opowiadania o premierowych wydarzeniach, ponieważ to pozwala im tworzyć treści, które sprawiają im frajdę i jednocześnie będą interesujące dla odbiorców.
Influencerzy cenią sobie możliwość realizacji ciekawych projektów, dostęp do produktów i nowości, jako korzyści ze współpracy z markami, źródło: Współpraca z markami oczami digital influencers, HASH|FM
po piąte: utrzymuj kontakt po zakończeniu współpracy
Relacje nie kończą się w momencie zakończenia współpracy. Nie chodzi tylko o podziękowanie za wspólną realizację projektu. Warto też na bieżąco śledzić działania blogerów, np. dodać ich blogi do swojego agregatora treści, obserwować fan page’e, czy newslettery. Utrzymywanie regularnego kontaktu przełoży się na późniejsze kontakty. Poza tym wiedza na temat tego, co słychać u twórców, może się przydać w każdym momencie do realizacji kolejnej kampanii.
Kwintesencją blogger relations jest rzetelność, traktowanie blogerów po partnersku oraz pamiętanie o tym, że są to przede wszystkim twórcy, którzy swoimi kreatywnymi działaniami wspierają promocję marki. Dlatego też nie wolno zapominać o dawaniu im swobody w działaniu, bo w taki sposób najłatwiej będzie stworzyć coś wartościowego dla wszystkich zainteresowanych: PR-owca/agencji – marki – twórcy.