Co zrobić, gdy Twój content się nie sprzedaje?

Ciągle mówimy “content is king”, ale w praktyce często bywa tak, że kampanie bazujące na content marketingu po prostu nie działają. Lokalizujemy problemy i przedstawiamy wskazówki. Miejsce króla jest na tronie.

Istnieje naprawdę mnóstwo poradników w zakresie tworzenia dobrych treści. Są bardzo ważne, ale to krok pierwszy. My przechodzimy dalej. Niestety – dobry content nie zawsze sam się obroni. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy Ci stworzenie świetnych tekstów. Musisz je także skutecznie wypromować. I właśnie na tym chcemy się dzisiaj skupić. Jeżeli robisz naprawdę dobre materiały, ale nie docierasz z nimi do zainteresowanych – po prostu marnujesz swój potencjał, czas i pieniądze.

Jakie działania podejmujesz?

Przypomnij sobie moment, w którym publikujesz swój ostatni tekst. Twoja praca ląduje w sieci. I co dalej? Co robisz, aby ludzie mogli go przeczytać? Wrzucasz link na fanpage? Wysyłasz mailing? Piszesz do dziennikarzy i innych osób, które publikują ciekawe treści w swoich kanałach?

Jeżeli Twoja strategia content marketingowa nie działa, to czas przyjrzeć się tym działaniom. Prawdopodobnie co druga osoba czytająca ten tekst nie podejmuje więcej niż jednego z wymienionych rozwiązań Jeżeli jesteś w grupie osób, które starają się dotrzeć do odbiorców – zweryfikuj to czy wyciskasz z tych działań 100%.

Dlaczego warto udostępnić Twój materiał?

Istnieje mnóstwo kanałów, w których może pojawić się Twój tekst. Możesz zachęcić do stworzenia wzmianek serwisy internetowe. Możesz zachęcić do udostępnienia osoby zarządzające stronami w mediach społecznościowych, trafić do facebookowych grup, poprosić fanów o udostępnienie na osi czasu i… zrobić jeszcze sporo innych rzeczy. Zawsze jednak musisz zadać sobie pytanie – “dlaczego ktokolwiek miałby to zrobić?”.

  • Kontakt z dziennikarzami. Zbudowanie sieci znajomych dziennikarzy to bardzo skuteczna i długoterminowa inwestycja. I Ty, i oni – wszyscy dobrze wiedzą, że dziennikarze potrzebują treści. Albo je dostaną, albo będą tworzyć je samodzielnie.Jeżeli chcesz skutecznie współpracować z dziennikarzami – zrezygnuj z masowych mailingów. Postaw na personalizację. Pisz tylko do tych osób, które będą zainteresowane tematem omówionym w materiale. Postaw na dopasowanie i zaangażowanie.

    To czy Twój artykuł zostanie opublikowany w zewnętrznym serwisie naprawdę zależy od tego, jak opowiesz o nim dziennikarzowi. Traktuj każdą taką wiadomość jak sprzedaż.Pamiętaj również o administratorach stron na Facebooku. Znalezienie fanpage, którego autor zechce opublikować Twój materiał powinno być naprawdę proste. Nie zapominaj jednak o personalizacji.

 

  • Atrakcyjność i zaangażowanie. Niezależnie od tego, w jakim kanale chcesz się pojawić – zadbaj o to, by ubrać swój materiał w naprawdę atrakcyjną formę. Nie musisz tworzyć tandetnych clickbaitów, żeby zrobić fajerwerki.

    Bazą zawsze jest tytuł i opis artykułu. Najczęściej potrzebujesz jednak czegoś jeszcze. Spróbuj każdy swój materiał opisać w 1-2 zdaniach, które angażują i zaciekawiają. To element, który zamieścisz np. w treści posta na Facebooku..Jeżeli decydujesz się na udostępnienie materiału w grupach – unikaj duplikowania treści. Zawsze personalizuj. Ludzie interesują się tym, co rzeczywiście ich dotyczy. Unikaj “suchych” opisów. Staraj się pisać tak, by wywoływać emocje. Jeżeli piszesz w grupie – nawiązuj do jej tematyki. Tak samo w przypadku dziennikarzy – dopasuj opis do tematyki serwisu i pokaż, dlaczego to materiał ważny dla ich czytelników. Pamiętaj, że serwisy internetowe będą potrzebować także elementów graficznych, aby przedstawić informację o Twoim tekście.

 

  • Zainwestuj w reklamę. Google docenia solidne treści i umożliwia pozyskiwanie ruchu na stronę przez miesiące, a czasami nawet lata. Warto pamiętać o optymalizacji tekstu pod kątem wyszukiwarki. Jeżeli nie tworzysz newsów, a ponadczasowe treści – pamiętaj o odpowiednim nasyceniu frazami. To może być naprawdę dobra inwestycja.Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych unikając sztampowych rozwiązań. Obecnie możesz wykorzystać bardzo dobrą oglądalność Stories na Instagramie. Nawet jeżeli postawisz na bardzo prostą formę, zyskasz przyzwoite wyniki. Publikuj na Facebooku, ale pamiętaj o tym, że nie osiągniesz spektakularnych wyników z ruchu organicznego tworząc post z linkiem. Wykorzystuj różne formy reklamowe. Uwzględnij to, że odbiorcy najczęściej decydują się tylko na jedno działanie – albo wejdą w interakcję, albo przejdą na stronę. Tylko część wróci ze strony i zdecyduje się na opublikuje komentarz pod postem – nie oznacza to wcale, że tekst ich nie zainteresował. Wykorzystuj remarketing. Możesz poszerzyć grono odbiorców wykorzystując naprawdę niewielki budżet reklamowy.

 

  • Kontroluj czas. W zakresie bezpłatnych działań rozsądne podejście do kalendarza naprawdę może istotnie wpłynąć na efektywność. W grę wchodzi godzina, dzień jak i wybrany okres roku.Atrakcyjny real-time marketing może bardzo dobrze się sprzedać. Jeżeli publikujesz informacje niezwiązane z “gorącym tematem” możesz sporo stracić. Pisząc o ochronie prywatności w okresie, kiedy Mark Zuckerberg przechodzi wizerunkowy kryzys w związku z wyciekiem danych będzie strzałem w dziesiątkę.W kontakcie mailowym (np. z dziennikarzami) przetestuj, w które dni Twoje wiadomości mają najwyższy wskaźnik open rate. Publikując w grupach – zwróć uwagę na dzień i godzinę.Poza tym – zwróć uwagę na takie okresy jak:
    – wakacje – dziennikarze mogą wtedy nie pracować, ale z drugiej strony – możesz wykorzystać to, że często będziesz przebijać się w tym czasie przez mniejszy szum informacyjny,
    – ważne wydarzenia – w czasie kampanii wyborczych, po klęskach żywiołowych albo atakach terrorystycznych może być Ci ciężko zainteresować ludzi czymś innym,
    – święta – mowa tu zarówno o Świętach Bożego Narodzenia, Świętach Wielkanocnych, jak też wydarzeniach takich jak Dzień Matki, Walentynki czy Dzień Kobiet. Warto wykorzystać nawiązania do tych świąt w swoich materiałach.

Pamiętaj! Opublikowanie każdego świetnego materiału to dopiero połowa drogi do sukcesu. Ludzie docenią Twoją pracę, ale to Twoim zadaniem jest dotarcie do nich z wartościowym contentem. Pierwszy i drugi krok należy do Ciebie.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Ekomarketing, czyli ecofreak w social mediach

Ekologia to nie tylko styl życia osób dbających o środowisko naturalne, lecz także trend wykorzystywany w promocji marek. Ekopostawy zmieniają...

Foodies – kim są i jak dotrzeć do nich z przekazem reklamowym?

Istnieje różnica pomiędzy osobami, które czerpią przyjemność z dobrego posiłku a prawdziwymi smakoszami. Foodies to właśnie ta specyficzna grupa docelowa,...

Blog, ebook, infografika: kończą się pomysły?

Gdy musisz przygotować kolejną kampanię, która będzie opierać się na treściach, dokonujesz dwóch, podstawowych wyborów: co powiedzieć i jak to...