Czy związek SEO i content marketingu przeżywa kryzys?

Content marketing we wczesnej fazie rozwoju miał za zadanie dobre wypozycjonowanie danej marki, a efekt SEO był kluczowym celem dla tworzenia atrakcyjnej treści.

Przez ostatnie lata reklamowy ekosystem uległ jednak ewolucji – okazało się, że content marketing nie tylko poprawia naszą pozycję w wyszukiwarkach, ale idealnie sprawdza się w mediach społecznościowych, rozbudza zainteresowanie na pierwszych etapach lejka zakupowego, wreszcie – po prostu sprzedaje. Czy jedna z kluczowych, pierwotnych funkcji uległa zatarciu?

Content i SEO po Pandzie i Pingwinie

W czasach, gdy tzw. „precle” wydawały się dobrym pomysłem na pozycjonowanie, treść nie grała roli – liczyło się nasycenie presell pages i farm contentu niechlujnie przygotowanymi „artykułami”. Wprowadzanie kolejnych zmian w algorytmach wyszukiwarki, zwłaszcza w przypadku algorytmów Panda i Pingwin, ostatecznie (choć nie od razu) zakończyło okres bezhołowia.

Jak pokazują najnowsze wiadomości i dyskusje wokół usunięcia funkcji Content Keywords z Search Console, Google w coraz większym stopniu „rozumie” materiały wrzucone na stronę lub kierujące do naszej witryny, i nawet jeśli znaczenie kluczowych fraz nadal jest duże, to można się spodziewać, że inteligencja (i intuicja) wyszukiwarki będzie rosła, a wraz z nią odchodzić będą kolejne sprawdzone metody SEO. Dowodem na tą zmianę jest wprowadzenie narzędzii Fetch oraz Fetch and Render, które umożliwiają przeanalizowanie strony pod kątem tego, jak widzą je roboty Google i nie ograniczają się tylko do śledzenia fraz.

A jednak, wbrew pozorom, którym można ulec, śledząc artykuły o najnowszych trendach internetowych, splot contentu i SEO ulega coraz większemu zacieśnieniu. Jak ujął to Neil Patel- content i SEO osobno są bezsilne, razem tworzą wybuchowe połączenie. Firmowe blogi czy publikacje na jakościowych serwisach zewnętrznych jeszcze długo nie odejdą do lamusa – po prostu reguły gry uległy skomplikowaniu, konkurencja wzrosła, a umiejętne operowanie słowami kluczowymi przestało być łatwo przyswajalną lekcją – w takiej rzeczywistości efektywne działania optymalizacyjne trzeba rozłożyć na przynajmniej pół roku. Zrozumienie zależności między technicznym językiem SEO a całościową strategią contentową nadal pozostaje dużym wyzwaniem – szerzej opowiada o tym David Jenyns z SEMrush:

https://www.youtube.com/watch?v=z-9Yxo02hRk

Na co zwrócić uwagę przy wstępnym audycie SEO?

O zmianach, które wprowadzono w ramach zeszłorocznych update’ów Pandy w środowisku marketingowym mówiono w kategoriach „Mobilegeddonu” – faworyzowanie stron przystosowanych do urządzeń mobilnych stało się faktem, a mobilność ostatecznie zastąpiła responywność, jeśli chodzi o cechy idealnej strony dla Google, i raczej nie unikniesz wprowadzenia zmian, jeśli twoja strona nie jest gotowa na tą rewolucję. Nieco bardziej prozaicznych korekt i poprawek możemy jednak dokonać na własną rękę, bez wsparcia płatnych narzędzi i najlepszych ekspertów – audyt SEO możesz zrobić wykorzystując któreś z darmowych narzędzi, takich jak wtyczki SEO do Chrome: Woorank, Meta SEO Inspector czy narzędzia prosto od Google, takie jak PageSpeed Insights i Lighthouse.

Nie chcesz lepszego SEO? Oto wskazówki dla Ciebie!

Co dalej? Czego nie powinieneś robić, jeśli po audycie stwierdziłeś, że jednak nie chcesz poprawić swojego SEO? Przede wszystkim – nie możesz traktować swojej treści w kategoriach całościowej strategii. Zamiast przeprowadzającego testy A/B zespołu ux-owców, grafików, osób do współpracy z mediami i wydawcami i content designerów, postaw na przypadkowych copywriterów z doświadczeniem w pisaniu precli oraz na własnoręcznie przygotowanego bloga w WordPressie – spontaniczność to podstawa . Kto by korzystał ze smartfonów i tabletów w ecommerce? Nie ma to jak stary dobry pecet! Zapomnij też o korzystaniu z profesjonalnych usług SEO. Wpisujesz nazwę swojej firmy w Google, a twoja witryna nie pojawia się na pierwszej, drugiej czy nawet dziesiątej stronie? Możesz spokojnie uznać, że wykonałeś swoje zadanie.

array(24) { ["ID"]=> int(6696) ["id"]=> int(6696) ["title"]=> string(12) "Marta Pszona" ["filename"]=> string(19) "DSC_2081-scaled.jpg" ["filesize"]=> int(574027) ["url"]=> string(64) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-scaled.jpg" ["link"]=> string(27) "https://adnext.pl/dsc_2081/" ["alt"]=> string(12) "Marta Pszona" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(12) "Marta Pszona" ["caption"]=> string(12) "Marta Pszona" ["name"]=> string(8) "dsc_2081" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-07-27 12:44:43" ["modified"]=> string(19) "2021-07-27 12:45:22" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(2560) ["height"]=> int(1696) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-300x199.jpg" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(199) ["medium_large"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-768x509.jpg" ["medium_large-width"]=> int(768) ["medium_large-height"]=> int(509) ["large"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1024x678.jpg" ["large-width"]=> int(1024) ["large-height"]=> int(678) ["1536x1536"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1536x1017.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(1536) ["1536x1536-height"]=> int(1017) ["2048x2048"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-2048x1356.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(2048) ["2048x2048-height"]=> int(1356) ["thumbnail-archive-content"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1213x809.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(1213) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(809) ["medium_medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-512x512.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(512) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1320x874.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(1320) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(874) } }
Marta Hordyjewska
linkedin

Marta Hordyjewska

Head of Growth w Scoop

Marta Hordyjewska pracuje w Scoop (część Grupy AdNext) na stanowisku Head of Growth. Odpowiada za prowadzenie webinarów, szkoleń i warsztatów, a także za wsparcie merytoryczne i sprzedażowe dla Klientów oraz Pracowników AdNext. Występuje w roli eksperta content marketingu podczas wydarzeń branżowych, działa w Content Academy Polska. Swoją wiedzą dzieli się ze studentami SKN Marketingu Szkoły Głównej Handlowej, jest również wykładowczynią studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od ponad roku prowadzi autorskie warsztaty "Content Boost", które zbierają entuzjastyczne recenzje uczestników. W szkoleniach wzięło udział już ponad 1500 osób. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Ekomarketing, czyli ecofreak w social mediach

Ekologia to nie tylko styl życia osób dbających o środowisko naturalne, lecz także trend wykorzystywany w promocji marek. Ekopostawy zmieniają...

Foodies – kim są i jak dotrzeć do nich z przekazem reklamowym?

Istnieje różnica pomiędzy osobami, które czerpią przyjemność z dobrego posiłku a prawdziwymi smakoszami. Foodies to właśnie ta specyficzna grupa docelowa,...

Blog, ebook, infografika: kończą się pomysły?

Gdy musisz przygotować kolejną kampanię, która będzie opierać się na treściach, dokonujesz dwóch, podstawowych wyborów: co powiedzieć i jak to...