Ekomarketing, czyli ecofreak w social mediach

ekomarketing

Ekologia to nie tylko styl życia osób dbających o środowisko naturalne, lecz także trend wykorzystywany w promocji marek. Ekopostawy zmieniają potrzeby i oczekiwania konsumentów, co determinuje również zmianę komunikacji marek. Jak prowadzić skuteczne kampanie reklamowe, jednocześnie propagując postawy proekologiczne? Odpowiedzią jest ekomarketing!

Ekomarketing, czyli witajcie w świecie ecofreaków

Powstanie ekomarketingu ma związek ze wzrostem świadomości konsumentów w kwestii ochrony środowiska. Jednym z filarów ekologicznego stylu życia jest świadome wybieranie produktów – od jedzenia, przez ubrania, po wyposażenie domu. Ecofreak zwraca szczególną uwagę na trend zero waste, świadome robienie zakupów, często ograniczając spożycie mięsa. Stara się wybierać lokalne produkty, a resztki jedzenia wykorzystywać w inny sposób lub kompostować. Zamiast plastikowych toreb używa ekotorby wielorazowego użytku. Jednak nie tylko branża gastronomiczna może podzielać tego typu postawy konsumentów. Promocję ekologicznego stylu życia śmiało wykorzystują marki odzieżowe i meblowe, które oferują produkty z naturalnych materiałów. Można wprowadzić do asortymentu sklepu nową ekokolekcję ubrań przyjazną środowisku lub minimalistyczne ekododatki do domu. Media społecznościowe są jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji, szczególnie z młodymi odbiorcami. Przekazy powinny być jasne, czytelne, nawołujące do działania, a marka podzielać styl życia i pasję odbiorców. Zdecydowanie odradzamy skupianie się na bezpośredniej, nachalnej sprzedaży produktów.

Ekomarketing – założenia

Prawdopodobnie najwygodniejsze dla marek byłyby pojedyncze akcje marketingowe promujące ekologiczny styl życia. Jednak tylko strategiczne myślenie i długofalowe działania mają sens. Obecnie firmy chcą przyciągnąć grupę docelową na wiele różnych sposobów – opakowaniami z recyklingu, sposobem produkcji czy promocją działań ekologicznych. Jednak nie wszystkie marki mogą pozwolić sobie na efektywną komunikację zgodną z ekotrendami. Marketing nie może być wymuszony – jeżeli działania marki w rzeczywistości nie przynoszą zbyt dużych korzyści ochronie środowiska, lepiej zrezygnować z ekomarketingu. Najlepszym rozwiązaniem jest budowanie stopniowo wizerunku przyjaznej środowisku marki, bez oskarżeń o strategię greenwashing, czyli stwarzania mylnego wrażenia, że firma jest proekologiczna.

Jak komunikować się z grupą docelową w social mediach?

Efektywna komunikacja w mediach społecznościowych powinna pozytywnie wpływać na relację marka-klient, wizerunek firmy oraz oczywiście na sprzedaż. Facebook, Instagram czy YouTube to kanały komunikacji, przez które można edukować grupę docelową, poszerzając wiedzę, objaśniając sposób użytkowania produktów czy pomagając rozwiązywać ewentualne problemy. Formy przekazu należy dostosować do grupy docelowej, stwarzając personę, czyli profil idealnego klienta. Mogą to być na przykład matki z dziećmi, które poszukują ekologicznych kosmetyków pielęgnujących, biodegradowalnych produktów codziennego użytku czy zabawek stworzonych z naturalnych materiałów. W przypadku ekomarketingu w social mediach liczy się interakcja – odbiorcy muszą czuć, że ich zadanie jest ważne i mają wpływ na działania marki. Warto zadawać pytania, zachęcać do komentowania postów czy dzielenia się uwagami na temat ekologicznego stylu życia. Można zastosować ekostorytelling, czyli opowiadać odbiorcom ciekawe historie – nie tylko o produkcie, lecz przede wszystkim o misji firmy i planach rozwoju opartego na ekologicznych rozwiązaniach.

array(24) { ["ID"]=> int(6529) ["id"]=> int(6529) ["title"]=> string(7) "MLubisz" ["filename"]=> string(13) "MLubisz-1.png" ["filesize"]=> int(108385) ["url"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["link"]=> string(28) "https://adnext.pl/mlubisz-2/" ["alt"]=> string(13) "michal lubisz" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(9) "mlubisz-2" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-03-24 13:17:11" ["modified"]=> string(19) "2021-03-24 13:17:47" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(250) ["height"]=> int(259) ["sizes"]=> array(24) { ["thumbnail"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium-width"]=> int(250) ["medium-height"]=> int(259) ["medium_large"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium_large-width"]=> int(250) ["medium_large-height"]=> int(259) ["large"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["large-width"]=> int(250) ["large-height"]=> int(259) ["1536x1536"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["1536x1536-width"]=> int(250) ["1536x1536-height"]=> int(259) ["2048x2048"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["2048x2048-width"]=> int(250) ["2048x2048-height"]=> int(259) ["thumbnail-archive-content"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(250) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(259) ["medium_medium"]=> string(58) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/03/MLubisz-1.png" ["medium_medium-width"]=> int(250) ["medium_medium-height"]=> int(259) } }
Michał Łubisz
linkedin

Michał Łubisz

Co-Owner SCOOP

Ponad 20 lat na rynku mediów. Współzałożyciel jednej z pierwszych w Polsce agencji influencer marketingu Szeriszeri oraz agencji Scoop specjalizującej się w działaniach contentowych, SEO oraz publikacjach w prasie specjalistycznej i branżowej, posiadającej własne narzędzia: panel SCOOP oraz NextClick. Wcześniej przez ponad 8 lat związany z branżą wydawniczą. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

3 sposoby na skuteczny prawdziwy marketing szeptany

Przed kilkoma dniami portal Forbes opublikował artykuł, w którym postanowiono pokazać marketing szeptany “od kuchni”. Z treści tekstu wynika, że...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...

Pomoc Ukrainie – jak skutecznie wspierać (również siebie)?

PORADNIK CZĘŚĆ 2: Pomoc Ukrainie – jak skutecznie wspierać (również siebie)? Porządkujemy najważniejsze informacje Pierwsza część poradnika dotyczy sposobów wyszukiwania...