Reklama internetowa ma tak wiele form i możliwości, że osoba, która wcześniej nie interesowała się marketingiem, może poczuć się po prostu zagubiona. Ale spokojnie – wprowadzimy Cię w tajniki reklamy w Internecie i pokażemy, od czego najlepiej zacząć.
Niektórzy marketerzy pamiętają czasy, kiedy Internet kojarzony był głównie z czatami, spamem, blogami typu pamiętnik i oczywiście z pornografią. Na szczęście te czasy mamy już za sobą i dzisiaj Internet to przede wszystkim narzędzie biznesowe o ogromnym potencjale. Dziś prawie wszyscy reklamują się w Internecie, a ci, którzy tego nie robią, tracą szansę na skuteczną promocję swojego biznesu.
Jawne i niejawne reklamy w Internecie
Cel reklamy internetowej jest taki sam jak w działaniach promocyjnych w świecie rzeczywistym. Chodzi o dotarcie do klienta, rozpowszechnienie informacji o marce, produkcie i zachęcenie go do skorzystania z oferty. Możesz w tym przypadku skorzystać z wielu form reklamy, które dzielą się ogólnie na jawne i niejawne.
Jawne to te wszystkie przekazy reklamowe, które są łatwo identyfikowane przez odbiorcę jako reklama; zaliczamy do nich banery reklamowe, artykuły sponsorowane, mailing kampanie reklamowe w social media (np. Facebook Ads). Niejawne to wszystkie te działania, które nie są odbierane jako reklama przez odbiorców; są to przykładowo content marketing, influencer marketing, prowadzenie kanałów w social media (Facebook, Instagram) i marketing wirusowy.
SEM na dobry początek
Na początek ważna kwestia: nie ma jednej i idealnej formy promocji. Jednak to, od czego bezwzględnie każdy biznes w Internecie powinien zacząć, to SEM – Search Engine Marketing (po polsku marketing w wyszukiwarkach), czyli optymalizacja strony internetowej, pozycjonowanie oraz kampanie linków sponsorowanych (Google AdWords). Dzięki tym działaniom Twoja strona uzyska wysokie pozycje w płatnych i naturalnych wynikach wyszukiwania, co z kolei przełoży się na wzrost odwiedzin w witrynie, a finalnie może doprowadzić do wzrostu konwersji.
Wybierając reklamę Google AdWords, tym samym skierujesz swoją reklamę do konkretnej grupy docelowej. Sam panel reklamowy jest dość intuicyjny w obsłudze, ale kampania wymaga odpowiedniego przygotowania i późniejszej optymalizacji. Na samym początku wybierz cel reklamowy, przygotuj treści reklamowe, słowa kluczowe i określ grupę odbiorców na przykład na podstawie lokalizacji. Dzięki temu trafisz z reklamą dokładnie do tych osób, które wpiszą określone słowo kluczowe i będą z interesującej Cię miejscowości, co ma znaczenie dla biznesu stacjonarnego.
Dołącz remarketing i reklamę na Facebooku
Aby skutecznie promować biznes, warto łączyć działania na różnych kanałach, dlatego do działań w wyszukiwarkach dołącz aktywność na Facebooku. Co to da? Dzięki temu będziesz mógł tworzyć kampanie remarketingowe. To nic innego jak kierowanie reklam do osób, które już odwiedziły Twoją stronę – reklamy wyświetlają się wtedy w newsfeedzie (aktualnościach) lub w prawej kolumnie. Zainteresuj się również kampanią Facebook Ads, w której możesz zaznaczyć jako cel reklamy odwiedziny witryny, wybrać do grupy odbiorców osoby, które zareagowały na Twój post, mają konkretne zainteresowanie, czy też na podstawie lokalizacji (dynamiczne targetowanie do osób, które w danym momencie znajdują się w pobliżu firmy).
Dlaczego wskazujemy jako najlepszą reklamę internetową na początek akurat Google i Facebook? Są to globalni gracze, którzy mają największy wpływ na rynek reklamy internetowej. Oto dowody: Facebook miał w całym 2017 roku 40,65 mld dolarów przychodu, co oznacza wzrost o 47 proc. wobec roku 2016 (27,64 mld USD), z kolei Google zanotowało w omawianym okresie przychód w wysokości 31,91 mld dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost z 25,8 mld USD (za: WirtualneMedia.pl). Eksperci są zgodni co do tego, że SEM oraz Facebook Ads są najbardziej popularnymi formami reklamy internetowej, a wpływ na to ma wzrost użytkowników mediów społecznościowych, większa konsumpcja treści poprzez smartfony, a także relatywnie niski koszt uruchomienia kampanii reklamowej. Trzeba jednak zaznaczyć, że Facebook wychyla się tu na prowadzenie, bo umożliwia precyzyjniejsze targetowanie reklam dzięki informacjom, które użytkownicy zostawiają w serwisie, gdy w przypadku innych reklam działają algorytmy.
Zalety reklamy internetowej
O potencjale reklamy internetowej świadczą statystyki – z roku na rok wartość rynku rośnie, tak samo, jak wydatki na reklamę – te w 2017 roku wyniosły 8,8 mld zł, o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przewagą reklamy online są narzędzia analityczne, dzięki którym zmierzysz efektywność kampanii, a także wytypujesz elementy do optymalizacji, dzięki czemu obniżysz koszty przy jednoczesnym zwiększeniu konwersji. Dodatkowymi zaletami jest precyzyjne targetowanie kampanii, szczegółowe raportowanie przebiegu i możliwość rozliczania z każdej zrealizowanej akcji.
Ogromną zaletą reklamy internetowej jest brak bariery wejścia. Nawet minimalne wartości budżetów pozwalają wygenerować satysfakcjonujące wyniki kampanii, co sprawia, że mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy coraz częściej inwestują w digital. Ponadto zdają sobie sprawę, że w Internecie nie wystarczy „być”, ale trzeba podejmować aktywne działania, dzięki którym zbudują widoczność swojej strony i firmy w Internecie.