Agile marketing – jak dowozić wyniki w zespole?

Co to jest agile marketing?

Wyobraź sobie wielki plac budowy. Ogrom maszyn, sporo materiałów i jeszcze więcej pracowników. Wielopoziomowa budowla będzie rzucać cień na wszystkie budynki w mieście. To ekscytujący dzień, bo właśnie rozpoczyna się ostatni etap – powstaje ostatnia, najwyższa część.

Wśród pracowników – ze stosem kartek i ołówkiem w dłoni – nerwowo biega kierownik budowy. Nagła wiadomość zmusza go do wstrzymania budowy.

Ten sam schemat dotyka wielu marketingowców. „Papierologia”, ograniczona komunikacja i niespodziewane zmiany często zmuszają nas do wstrzymywania prac nad projektami, w które już włożono dużo pracy. Problemem jest organizacja pracy oparta o zasadę „krok po kroku”, a jednym ze skutecznych rozwiązań – Agile.

Czym jest Agile?

Agile pozwala budować wszystkie poziomy budynku w tym samym czasie, zamiast działać etapowo.

To zestaw zasad i wartości pozwalający na usprawnienie organizacji pracy poprzez strukturę skupioną na człowieku, elastyczność oraz łatwiejsze adaptowanie się do zmian oparte na częstej weryfikacji założeń. Ogromną zaletę Agile jest bezpośredni kontakt osób pracujących nad danym projektem.

Od wielu lat Agile sprawdza się w organizacji pracy software house’ów. Podobieństwo w specyfice pracy skusiło marketingowców do wykorzystania „zwinnego podejścia” na własnym podwórku.

Zasady i wartości – Manifest Agile

Manifest Agile istnieje od kilkunastu lat. Opiera się na czterech zasadach.

  • Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia.
  • Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację.
  • Współpraca z klientem ponad formalne ustalenia.
  • Reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem.

Manifest powstał w odpowiedzi na popularny model kaskadowy tworzenia oprogramowania, opierający się na działaniu etapowym (krok po kroku – planowanie, analiza, projekt, implementacja, testowanie, pielęgnacja). Zgodnie z manifestem, nie należy negować dotychczasowych zasad, ale bardziej cenić nowe wartości (powyżej, pogrubione).

Dostosowanie Agile do pracy marketingowców wymagało wprowadzenia drobnych zmian. Zwinny marketing opiera się na następujących zasadach:

  • Po pierwsze klient.
  • Interdyscyplinarne (wielozadaniowe) zespoły.
  • Działanie zawsze jest lepsze od braku działania.
  • Twórz, mierz i ucz się.

Skupianie się na kliencie jest punktem wyjścia również dla pozostałych zasad.

Scrum – czyli jak wdrożyć zwinny marketing

Jedną z metodyk bazującą na Agile jest Scrum, który może usprawnić pracę przy projekcie narażonym na liczne zmiany. W marketingu mogą to być setki drobnych, niekoniecznie inkrementacyjnych (co średnio kilka razy w roku pokazuje nam ciągle zmieniający się algorytm Google, nieraz stawiający na głowie wyniki wyszukiwania), zmian.

Praca w zespole. Metodyka opiera się na pracy w interdyscyplinarnym zespole, który – pracując w tym samym miejscu i w tym samym czasie – posiada pełny zakres kompetencji potrzebnych do realizacji celu. Działa zasada „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”. Zespół tworzą także reprezentujący biznes Product Owner i czuwający nad organizacją pracy zgodną z metodyką – Scrum Master. Standardowo, zespół liczy od 3 do 9 osób.

Praca w sprintach. Ważną cechą Scruma jest podział na iteracje. To tzw. „sprinty” – trwające od 2 do 4 tygodni etapy, po których następują spotkania służące podsumowaniu efektów, zebraniu feedbacku i zaplanowania dalszych działań.

Codzienne „standup meetings”. Odbywa się raz dziennie i służy sprawdzeniu realizacji danego sprintu. Każdy z członków poświęca 10-15 minut, by odpowiedzieć na trzy pytania:

  • Co zrobiłem wczoraj, żeby przyczynić się do osiągnięcia celu?
  • Co planuję zrobić dzisiaj, żeby przyczynić się do realizacji celu?
  • Jakie przeszkody mogą utrudnić mi lub zespołowi osiągnięcie celu?

Bezpłatne narzędzia wspierające Agile Marketing

Skutecznym wsparciem dla organizacji zwinnego marketingu może okazać się Slack – do komunikacji w sprawie codziennych planów działań (standup meetings). Trello wykorzystuje się do zarządzania zadaniami i ustawianiu priorytetów (backlogs). Zarządzanie zadaniami w czasie może także ułatwić Toggl albo TopTracker.

Agile Marketing pozwala jednocześnie skupiać się na użytkowniku i reagować na nadchodzące zmiany. Działanie oparte na interakcjach członków zespołu w połączeniu z iteracjami sprawia, że projekt z dnia na dzień notuje progres. Dzięki stosowaniu częstych podsumowań unikamy ryzyka „powrotu na ziemię” w momencie, kiedy całość projektu wchodzi w ostatnią fazę.

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Pandemia i jej wpływ na konsumentów

Po falach pandemii firmy powinny dostosować się do nieznanych dotąd warunków na rynku i zbudować relacje z odbiorcami, oferując nową...

9 powodów skuteczności list [prezentacja]

Zobacz prezentację i odkryj dlaczego treści w formie listy są tak skuteczne. Poprzedni post Następny post

Generowanie leadów nie musi być nudne

Kim jest lead w B2B? Czy jest to bezosobowa masa a może postać biznesmena rodem z lat 50.? Jeśli tak...