Co zmieni wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe

Umówmy się, że nie każdy z nas uznałby wzrok jako swój wiodący zmysł. Poprzez inne preferencje zmysłowe, różni ludzie inaczej podchodzą do technologii i cyfrowych usług. A wyszukiwanie głosowe powstało między innymi dla tych, którzy wolą mówić, niż pisać. Nie mówiąc o potrzebach osób niewidomych…

Jak doszło do tego, że wyszukiwanie głosowe stało się tak popularne?

Do pewnego czasu nie była to popularna usługa. A przecież jej założenie było proste: po co miałoby się wpisywać to, czego się szuka – skoro można to podyktować. Ale wyszukiwanie głosowe zaczęło się rozwijać stopniowo, wraz ze wzrostem popularności i użyteczności smartfonów. W końcu to, co można szybko wpisać na laptopie, nie jest już tak proste na smartfonie, którego klawiatura sprawia więcej problemów, gdy jesteśmy w ruchu. Na przestrzeni kilku lat wyszukiwanie głosowe zostało mocno wypromowane poprzez takie globalne wyszukiwarki, jak Microsoft czy Google, przez innowacyjną asystę Alexy czy Siri, no i YouTube’a.

Teoretycznie, do 2025 roku wyszukiwanie głosowe ma się stać wiodącym sposobem wprowadzania zapytań do systemów. Wedle badań przeprowadzonych przez WARC, do 2025 roku aż 72% wszystkich użytkowników sieci będzie korzystało mobilnych sieci. A co za tym idzie – z wyszukiwarek głosowych.

W związku z tym warto zastanowić się, czy wyszukiwanie głosowe zmieni ogólne nawyki odbiorców. (Krótka odpowiedź: tak!)

Co zmieni wzrost popularności wyszukiwania głosowego?

  • Nastąpi większa optymalizacja i zmiana fraz z tzw. „długim ogonem”. Wzrośnie ilość użytkowników wyszukujących dane za pomocą urządzeń mobilnych. Przełoży się to na ich oczekiwania, aby jak najszybciej – i bez większego wysiłku – otrzymywać szczegółowe, poprawne i przydatne wyniki wyszukiwania. Doprowadzi to też do stopniowego dostosowywania optymalizacji mobilnej, aby coraz większa ilość stron i aplikacji mogła być poprawnie obsługiwana na mobilnych urządzeniach.
  • Oczekiwania odbiorców wzrosną. Ludzie coraz częściej będą oczekiwać, że wraz ze wzrostem automatycznego uczenia się i rozwoju technologii, odpowiedzi na ich pytania będą naturalne i trafione. Pojawią się również większe oczekiwania wobec botów i innych mechanizmów wyszukiwania, oczekiwać będziemy bowiem naturalniejszych wypowiedzi i bogatszego rozumienia abstrakcyjnych zagadnień.
  • Zmianie ulegną frazy związane z wyszukiwaniem lokalnym. Użytkownicy prawdopodobnie w dalszym ciągu będą stosowali najpopularniejsze sposoby na wyszukiwanie głosowe. Z jednej strony należy do nich używanie pełnych zdań (np. „jak najszybciej dojechać do centrum?”), zaś z drugiej – wpisywanie konkretnych zapytań o bliskie lokalizacje (np. „bar na Narbutta”). Najprawdopodobniej dalej będzie się to rozwijało w tych kierunkach. Natomiast istnieje możliwość, że wraz ze wzrostem możliwości „uczenia się” przez wyszukiwarki, użytkowników coraz rzadziej będą spotykały sytuacje, w których system będzie umiał podać odpowiedzi (nie miał odpowiednio sformułowanych pytań i odpowiedzi w bazie).
  • Stopniowe gromadzenie danych pochodzących ze źródeł wyszukiwarek głosowych (np. typowych fraz) może znacznie usprawnić proces pomocy użytkownikom. Marki mogą się na tym uczyć najpopularniejszych problemów i zachowań klientów. Dlatego wyszukiwanie głosowe może pomóc markom rozbudować usługi pomocy, m.in. sekcje FAQ – Frequently Asked Questions, na stronach.

Jedną z większych różnic będzie również… coś bardzo ludzkiego

Dzięki „uczłowieczaniu” wyszukiwarek – zabiegom, które sprawiają, że kojarzą się one bardziej z asystentem lub partnerem w konwersacji (wspomniane Siri czy Alexa), ludzie zaczynają już teraz inaczej podchodzić do urządzeń, traktować je jak organizmy, z którymi mogą się komunikować w obie strony, a nie tylko – jak niegdyś – w jedną.

W ciągu najbliższych 5 lat większość wyszukiwań e-commerce przeniesie się w świat wyszukiwania głosowego. To znak dla pracowników marketingu, agencji i e-commerce’u: należy jak najszybciej dostosować się do nowego trendu i przygotować na jego prężny rozwój, opracowywać prawidłowe pozycjonowanie SEO dla wyszukiwarek głosowych, uczyć się, testując własne wyniki wyszukiwania, no i przede wszystkim – nie bać się zadawać pytań na głos.

array(24) { ["ID"]=> int(6222) ["id"]=> int(6222) ["title"]=> string(3) "awj" ["filename"]=> string(7) "awj.png" ["filesize"]=> int(679829) ["url"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["link"]=> string(22) "https://adnext.pl/awj/" ["alt"]=> string(24) "Anita Wojtaś-Jakubowska" ["author"]=> string(1) "5" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(3) "awj" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2020-08-12 10:53:58" ["modified"]=> string(19) "2020-08-12 10:54:09" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(690) ["height"]=> int(690) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(60) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj-300x300.png" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["medium_large-width"]=> int(690) ["medium_large-height"]=> int(690) ["large"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["large-width"]=> int(690) ["large-height"]=> int(690) ["1536x1536"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["1536x1536-width"]=> int(690) ["1536x1536-height"]=> int(690) ["2048x2048"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["2048x2048-width"]=> int(690) ["2048x2048-height"]=> int(690) ["thumbnail-archive-content"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(690) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(690) ["medium_medium"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["medium_medium-width"]=> int(512) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(52) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2020/08/awj.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(690) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(690) } }
Anita Wojtaś
linkedin

Anita Wojtaś

Marketingowiec z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze budowania strategii, digital, PR i komunikacji wewnętrznej. Specjalizuje się w działaniach marketingowych dla rozwiązań MarTech i HRTech. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

3 sposoby na skuteczny prawdziwy marketing szeptany

Przed kilkoma dniami portal Forbes opublikował artykuł, w którym postanowiono pokazać marketing szeptany “od kuchni”. Z treści tekstu wynika, że...

Pomoc Ukrainie – jak skutecznie wspierać (również siebie)?

PORADNIK CZĘŚĆ 2: Pomoc Ukrainie – jak skutecznie wspierać (również siebie)? Porządkujemy najważniejsze informacje Pierwsza część poradnika dotyczy sposobów wyszukiwania...

Pomoc Ukrainie – jak unikać fake newsów?

PORADNIK CZĘŚĆ 1: Pomoc Ukrainie – gdzie szukać treści i jak nie wpaść w pułapkę fake newsów? Porządkujemy najważniejsze informacje...