Dlaczego i jak współpracować z NGO?

Firmy, które współpracują z organizacjami z trzeciego sektora mogą dzielić się z odbiorcami wartościami, które mają dla nich gigantyczne znaczenie. Czego potrzebują organizacje? Jak tworzyć skuteczne kampanie współpracując z NGO?

Zanim przejdziesz dalej możesz kliknąć w brzuszek Pajacyka i pomóc niedożywionym dzieciom.

Pomaganie nie podlega wartościowaniu

Niezależnie od tego, komu pomagasz – robisz coś dobrego. Robisz coś więcej niż tylko promowanie własnych produktów. Choć nie dążysz do bezpośredniej sprzedaży – budujesz większą świadomość marki. Twoi potencjalni klienci nie tylko dowiedzą się o Twojej marce, ale przede wszystkim będą kojarzyć ją z robieniem dobrych rzeczy. Jeżeli zaangażujesz się w działania spójne z misją Twojej firmy albo ze specyfiką działalności – wartość Twojej marki będzie znacznie większa, a to solidna podstawa do kolejnych działań reklamowych i sprzedażowych.

Profilowanie działań podejmowanych z organizacjami pozarządowymi może znacznie podnieść ich skuteczność. Jeżeli prowadzisz warsztat samochodowy – zainteresuj się współpracą z organizacjami, które tworzą akcje wspierające kontuzjowanych zawodników sportów motorowych. Jeżeli sprzedajesz produkty spożywcze – pomagaj głodnym. A jeżeli Twoją branżę naprawdę trudno powiązać z rozwiązywaniem określonych problemów – pomagaj lokalnie lub angażuj się we wspieranie najbardziej powszechnych problemów i rób to w oryginalny sposób.

Organizacje pozarządowe potrzebują wsparcia firm

Dlaczego? Trzeci sektor potrzebuje profesjonalizacji. Musi nauczyć się sprzedawać. Potrzebują reklamy i trafiania do wybranych grup docelowych. Wiele z nich ciągle mówi tylko “daj” i “pomóż” – nie mając świadomości, że istnieje mnóstwo bardziej skutecznych rozwiązań. Firmy mogą wspierać organizacje nie tylko w aspekcie finansowym – ale także dzieląc się know how, przejmując część realizacji lub angażując się w inne działania.

Wielu przedstawicieli NGO nie zdaje sobie sprawy z potencjału działań w obszarze digitalu. Problem w tym, że nie tylko nie wykorzystują tych możliwości, ale muszą przebić się przez szum informacyjny ze swoimi “niesprzedażowymi” komunikatami. Wspólne działanie firm z NGO powinno rozpoczynać się od opracowania strategii skupionej na sprzedaży wspólnych projektów społecznych.

Wiele działań w zakresie fundraisingu, crowdfundingu czy nawet realizacji CSR, ze względu na specyfikę projektu, posiada ogromny potencjał viralowy. Sedno większości projektów społecznych budzi ogromne emocje wśród odbiorców. Skuteczna akcja rozpoczyna się od opracowania strategii. Przekonaj ludzi do tego, że to, co robisz ma sens – wtedy pójdą razem z Tobą. Wykorzystuj różne formy pomocy. Część ludzi zaangażuje się poświęcając swój czas, część postanowi dokonać wpłaty – a jeszcze inni udostępnią post na swojej osi czasu.

Jakie popularne błędy organizacji może rozwiązać Twoja firma?

Wiele organizacji nadal wykorzystuje nieskuteczne formy reklamowe. Pokaż im, jak tworzyć reklamy skupione na dążeniu do efektów. Naucz wykorzystać potencjał video, które odgrywa ogromną rolę w akcjach społecznych. Opowiedz o tym, czym jest grywalizacja w pomaganiu i zaproponuj przykładowe rozwiązania.

Jednym z bardzo cennych sposobów na rozwój organizacji pozarządowych przez firmy jest przedstawianie im uniwersalnych schematów wpływających na profesjonalizację marki i strategii sprzedaży. Jak komunikować się z odbiorcami? Jak podziękować im tak, aby zechcieli wesprzeć organizację podczas kolejnej akcji?

Przygotuj organizację na kolejne działania. Wszyscy doskonale wiemy, że ludzie nie pomagają dlatego, że chcą otrzymywać coś w zamian. Zainspiruj ich i pokaż, jak tworzyć skuteczną komunikację. Jak przekonać nowe osoby do zaangażowania w rozwiązanie problemu? Jak przyciągnąć odbiorców zaangażowanych społecznie? Co zrobić, żeby wspierali akurat tę akcję?

Skontaktuj się z fundraiserami, dołącz do facebookowych grup zrzeszających przedstawicieli trzeciego sektora albo odwiedź siedziby lokalnych organizacji. Możesz skorzystać także z internetowych rozwiązań, takich jak Whenvisited, które stworzono z myślą o współpracy NGO z firmami zaangażowanymi społecznie.

Zobacz tutaj przykłady kampanii społecznych, które musisz znać.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...