Marketplace – zacznij sprzedawać na rynku rosyjskim

Dużo banknotów rosyjskiej waluty

W 2020 r. marketplace zwiększył swoje przychody w Rosji o 108%, realizując ponad 405 mln zleceń, czyli 49% wszystkich zamówień w rosyjskim handlu elektronicznym. Jednym z wiodących podmiotów w rosyjskim e-commerce jest Ozon.ru. W ub.r. wygenerował prawie 74 mln zakupów. Platforma właśnie otworzyła swoje kategorie dla sprzedawców z zagranicy, co oznacza ogromną szansę dla polskich firm. 

Marketplace zdobywa rosyjski rynek

Pandemia sprawiła, że coraz więcej przedsiębiorstw rozwija e-commerce i przestaje bazować na wynikach sklepów stacjonarnych. Marki decydują się na sprzedaż swoich produktów nie tylko we własnych sklepach internetowych, ale wkraczają też na światowe marketplace’y. Polskie brandy można już zauważyć na Amazon, Real.de lub Cdiscount. Natomiast jeśli nie chcemy przegapić ogromnych szans dla biznesu, powinniśmy uważnie spojrzeć na rynek naszych wschodnich sąsiadów.

Dlaczego? Oto garść danych. Sprzedaż on-line w Rosji odnotowała dynamiczny rozwój, ponieważ pandemia zmusiła rodzime firmy do wejścia w świat internetu. Wzrost handlu elektronicznego w 2020 wyniósł ponad 50%. Dla porównania w USA było to 9%, w Niemczech 13%, a w Wielkiej Brytanii 16%. Wskazuje się, że w ciągu najbliższych lat tendencja ta będzie systematycznie wzrastać. Dzięki temu Rosja wyprzedzi dotychczasowych liderów jak Brazylia, Indie czy Chiny.

Obecnie dostęp do internetu ma 118 mln Rosjan. Prawie 94% z nich przynajmniej raz kupiło coś online. Roczny obrót w handlu detalicznym w Rosji to 370 mld €, z czego on-line to 9%, jednak wskaźnik ten systematycznie rośnie.

Powyższe dane pokazują, że Rosjanie chcą kupować w internecie. Problem polega na tym, że tamtejsze firmy zaczęły inwestować w e-commerce dopiero niedawno. Mimo to widać już wyraźny wzrost udziału e-commerce w sprzedaży ogółem. W 2018 r. handel elektroniczny stanowił 5% handlu detalicznego, w 2020 już 9%. Prognozy mówią, że do 2025 roku osiągnie 25%. Można także zauważyć, że zakupy online stają się rutyną w życiu codziennym Rosjan, co pokazuje wzrost liczby zamówień internetowych o 78% w ostatnim roku, przy małym spadku średniego koszyka o 14%.

Najpopularniejsze kategorie produktów e-commerce w Rosji:

  • elektronika – 30%
  • dom i wnętrza – 17%
  • odzież – 13%
  • dziecko – 6%
  • zdrowie – 6%
  • spożywcze – 6%

Ozon, rosyjski odpowiednik Allegro, jest czołowym graczem na tamtejszym rynku, a „Forbes” uznał go za jedną z najcenniejszych rosyjskich firm internetowych. Marketplace zapewnia klientom najszerszy wybór towarów i dostaw pod drzwi w 11 strefach czasowych Rosji. W 2020 r. wygenerowała prawie 74 mln zakupów, czyli ponad 2 razy więcej niż w roku 2019 (31mln transakcji). Wzrost o prawie 140% związany jest z coraz większą popularnością platformy, na której obecnie kupuje aktywnie 11,4 mln Rosjan.

Wprowadź swój biznes na rosyjskie marketplace’y – to prostsze niż myślisz!

Warto więc poważnie zastanowić się nad możliwościami, jakie niesie ze sobą rynek rosyjski i panujące na nim trendy. Jednak przed rozpoczęciem sprzedażowej ekspansji on-line u naszych wschodnich sąsiadów trzeba zapewnić sobie wsparcie rzetelnego i doświadczonego partnera. Certyfikowani specjaliści Optimise odpowiedzą na wszelkie pytania na temat rynku rosyjskiego, pomogą rozpocząć na nim sprzedaż oraz dopilnują jej optymalizacji w celu zmaksymalizowania zysków. Dodatkowo wskażą najlepsze rozwiązania w kwestii usług logistycznych i wymaganej certyfikacji towarów wprowadzonych na teren Rosji. Optimise Media Poland, dostrzegając potencjał rosyjskiego rynku on-line oraz korzystając z wieloletniego doświadczenia w sprzedaży na rynkach wschodnich, niebawem zakończy proces certyfikacji w Polsko-Rosyjskiej Izbie Handlowo-Przemysłowej oraz Ozon.ru.

array(24) { ["ID"]=> int(6553) ["id"]=> int(6553) ["title"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["filename"]=> string(26) "pobrane-e1691674449539.png" ["filesize"]=> int(19472) ["url"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["link"]=> string(28) "https://adnext.pl/pobrane-2/" ["alt"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["caption"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["name"]=> string(9) "pobrane-2" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-04-30 15:09:13" ["modified"]=> string(19) "2021-04-30 15:09:39" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(116) ["height"]=> int(116) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(79) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1619795452709-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(79) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1619795452709-300x300.png" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["medium_large-width"]=> int(116) ["medium_large-height"]=> int(116) ["large"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["large-width"]=> int(116) ["large-height"]=> int(116) ["1536x1536"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["1536x1536-width"]=> int(116) ["1536x1536-height"]=> int(116) ["2048x2048"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["2048x2048-width"]=> int(116) ["2048x2048-height"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(116) ["medium_medium"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["medium_medium-width"]=> int(116) ["medium_medium-height"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(116) } }
Tomasz Rowiński
linkedin

Tomasz Rowiński

Business Development Manager w Optimise Media Polska

Od 10 lat pracuje bezpośrednio z klientami lub agencjami. Zawodowe kroki skierował dość szybko w stronę content marketingu, e-mail marketingu, afiliacji, lead generation, performance marketingu oraz marketplace. Pracował zarówno z małymi sklepami internetowymi, jak i największymi polskimi markami oraz bankami. Ostatnio zajmuje się pozyskiwaniem nowych kontrahentów biznesowych oraz rozwojem działań Optimise w kierunku polskich i zagranicznych platform e-commerce. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...