Współpraca z blogerami – jak to robić?

Chcesz zwiększyć sprzedaż i poprawić wizerunek marki? Pracuj z blogerami! Dzisiaj zajmiemy się tym, od czego zacząć i co robić, aby kampania zakończyła się sukcesem w każdym aspekcie. Dorzucimy też kilka dobrych i sprawdzonych pomysłów.

Gotowi do startu?

Współpraca z blogerami wpisuje się w influencer marketing. Tak się składa, że niedawno pisaliśmy o tym, dlaczego influencer marketing jest skuteczny – koniecznie zobaczcie ten artykuł. Możecie przeczytać go nawet teraz – i wrócić tutaj za kilka minut.

Wszystko jasne? W takim razie przejdźmy do blogosfery. Musimy rozpocząć od obalenia jednego z popularnych mitów. Sporo osób mówii, że blogowanie odchodzi do lamusa. Na szczęście to twierdzenie wyraźnie mija się z prawdą.

Jaka jest kondycja polskiej blogosfery? Moglibyśmy pisać o tym naprawdę długo, ale po co, skoro właśnie trwa akcja, która daje nam jasną odpowiedź na to pytanie. Trwa kolejna edycja akcji SHARE WEEK. O co chodzi?

SHARE WEEK to mój autorski pomysł polecania się blogerów przez innych blogerów. Największy taki projekt w Polsce i jeden z większych na świecie. Ogłaszam go co roku wczesną wiosną. Ludzie piszą swoje polecenia, wypełniają mój formularz a po zebraniu zgłoszeń publikuję podsumowanie.” – pisze na swoim blogu Andrzej Tucholski, twórca akcji.

Akcje tego typu to jasny sygnał – blogerzy w Polsce nadal stanowią silną, aktywną społeczność. Skąd w takim razie proroctwa o upadku blogosfery? Wynika to najprawdopodobniej z dywersyfikacji działań. Blogerzy coraz częściej publikują nie tylko na własnej platformie, ale także w mediach społecznościowych. Czy jednak wyobrażacie sobie, że wszyscy twórcy zaczną pisać tylko Facebooku albo Instagramie?

Wbrew pozorom – ludzie nadal chcą czytać. Blogosfera przechodzi profesjonalizację, a dopasowanie do nowych trendów budzi wątpliwości także w przypadku innych twórców.

Czas na współpracę!

Mamy dla Was dwie wiadomości – dobrą i złą. Zacznijmy od najgorszego. Niestety, nie przedstawimy Wam pełnego procesu z wyszczególnieniem wszystkich etapów współpracy. Dobra wiadomość jest taka, że mamy dla Was 3 wskazówki, dzięki którym samodzielnie przeprowadzicie kampanię.

  • Stwórz listę i zrób research! Bloger idealny!

    Zanim zaczniesz rozsyłać swoją ofertę do każdego, kto przyjdzie Ci do głowy – stwórz personę – blogera idealnego. Jakimi wartościami się kieruje? Co przekazuje swoim odbiorcom? Jakie odczucia i skojarzenia wiążą się z jego marką? Najprawdopodobniej nie znajdziesz idealnego kandydata, ale możesz zrobić listę takich osób, które będą najbardziej podobne do Twojego wzoru.

    Jeżeli stworzysz tę listę – dokładnie sprawdź, kim są ci ludzie. Mnóstwo danych znajdziesz w mediach społecznościowych i w Google. Dowiedz się, do jakich osób trafiają – czy ich odbiorcy to Twoi potencjalni klienci?

  • Zaangażuj się!

    Pierwszy kontakt z blogerem odgrywa ogromną rolę. Jeżeli prześlesz mu naprawdę dobrą wiadomość – zaczniesz tworzyć relację, co znacznie ułatwi przekonanie Twojego kandydata do podjęcia współpracy.

    Jak napisać skuteczną wiadomość?
    – Bądź konkretny i zaciekawiaj. W pierwszej wiadomości opisz tylko to, co jest kluczowe.
    – Opowiedz o sobie tak treściwie, jak nigdy wcześniej.
    – Pokaż, że wiesz, z kim rozmawiasz. Jeżeli porządny research masz już za sobą – nie będzie to dla Ciebie wyzwaniem. Nie stosuj tandetnych haseł, za którymi nie stoi uzasadnienie.
    – Poproś o konkretne działanie.

  • Pokaż, co sprzedajesz

    Chcesz, żeby bloger polecił Twój produkt/usługę swoim odbiorcom? Chcesz, żeby był w tym autentyczny? W takim razie pozwól mu przetestować to, co sprzedajesz.

    Jeżeli wierzysz w jakość tego, co sprzedajesz – nie będzie to dla Ciebie problemem, a bloger będzie mógł podzielić się prawdziwymi odczuciami i przedstawi autentyczną opinię.

Pomysły i inspiracje

Współpraca z blogerami przybiera różne formy, skupione na różnych celach. Oto przykłady rodzajów współprac:

  • Gościnne wpisy (cross-promocje),
  • Wywiady,
  • Wysyłanie prezentów,
  • Recenzje produktów/usług,
  • Współprace partnerskie (np. afiliacje, oferowanie kodów rabatowych),
  • Konkursy.

Potrzebujesz inspiracji? Zobacz efekty współpracy marek z przedstawicielami polskiej blogosfery.

Zobacz też 3 powody, dla których marka powinna współpracować z blogerami oraz sprawdź, na czym polega budowanie blogger relations.

Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *