Współpraca z blogerami – jak to robić?

Chcesz zwiększyć sprzedaż i poprawić wizerunek marki? Pracuj z blogerami! Dzisiaj zajmiemy się tym, od czego zacząć i co robić, aby kampania zakończyła się sukcesem w każdym aspekcie. Dorzucimy też kilka dobrych i sprawdzonych pomysłów.

Gotowi do startu?

Współpraca z blogerami wpisuje się w influencer marketing. Tak się składa, że niedawno pisaliśmy o tym, dlaczego influencer marketing jest skuteczny – koniecznie zobaczcie ten artykuł. Możecie przeczytać go nawet teraz – i wrócić tutaj za kilka minut.

Wszystko jasne? W takim razie przejdźmy do blogosfery. Musimy rozpocząć od obalenia jednego z popularnych mitów. Sporo osób mówii, że blogowanie odchodzi do lamusa. Na szczęście to twierdzenie wyraźnie mija się z prawdą.

Jaka jest kondycja polskiej blogosfery? Moglibyśmy pisać o tym naprawdę długo, ale po co, skoro właśnie trwa akcja, która daje nam jasną odpowiedź na to pytanie. Trwa kolejna edycja akcji SHARE WEEK. O co chodzi?

SHARE WEEK to mój autorski pomysł polecania się blogerów przez innych blogerów. Największy taki projekt w Polsce i jeden z większych na świecie. Ogłaszam go co roku wczesną wiosną. Ludzie piszą swoje polecenia, wypełniają mój formularz a po zebraniu zgłoszeń publikuję podsumowanie.” – pisze na swoim blogu Andrzej Tucholski, twórca akcji.

Akcje tego typu to jasny sygnał – blogerzy w Polsce nadal stanowią silną, aktywną społeczność. Skąd w takim razie proroctwa o upadku blogosfery? Wynika to najprawdopodobniej z dywersyfikacji działań. Blogerzy coraz częściej publikują nie tylko na własnej platformie, ale także w mediach społecznościowych. Czy jednak wyobrażacie sobie, że wszyscy twórcy zaczną pisać tylko Facebooku albo Instagramie?

Wbrew pozorom – ludzie nadal chcą czytać. Blogosfera przechodzi profesjonalizację, a dopasowanie do nowych trendów budzi wątpliwości także w przypadku innych twórców.

Czas na współpracę!

Mamy dla Was dwie wiadomości – dobrą i złą. Zacznijmy od najgorszego. Niestety, nie przedstawimy Wam pełnego procesu z wyszczególnieniem wszystkich etapów współpracy. Dobra wiadomość jest taka, że mamy dla Was 3 wskazówki, dzięki którym samodzielnie przeprowadzicie kampanię.

  • Stwórz listę i zrób research! Bloger idealny!

    Zanim zaczniesz rozsyłać swoją ofertę do każdego, kto przyjdzie Ci do głowy – stwórz personę – blogera idealnego. Jakimi wartościami się kieruje? Co przekazuje swoim odbiorcom? Jakie odczucia i skojarzenia wiążą się z jego marką? Najprawdopodobniej nie znajdziesz idealnego kandydata, ale możesz zrobić listę takich osób, które będą najbardziej podobne do Twojego wzoru.

    Jeżeli stworzysz tę listę – dokładnie sprawdź, kim są ci ludzie. Mnóstwo danych znajdziesz w mediach społecznościowych i w Google. Dowiedz się, do jakich osób trafiają – czy ich odbiorcy to Twoi potencjalni klienci?

  • Zaangażuj się!

    Pierwszy kontakt z blogerem odgrywa ogromną rolę. Jeżeli prześlesz mu naprawdę dobrą wiadomość – zaczniesz tworzyć relację, co znacznie ułatwi przekonanie Twojego kandydata do podjęcia współpracy.

    Jak napisać skuteczną wiadomość?
    – Bądź konkretny i zaciekawiaj. W pierwszej wiadomości opisz tylko to, co jest kluczowe.
    – Opowiedz o sobie tak treściwie, jak nigdy wcześniej.
    – Pokaż, że wiesz, z kim rozmawiasz. Jeżeli porządny research masz już za sobą – nie będzie to dla Ciebie wyzwaniem. Nie stosuj tandetnych haseł, za którymi nie stoi uzasadnienie.
    – Poproś o konkretne działanie.

  • Pokaż, co sprzedajesz

    Chcesz, żeby bloger polecił Twój produkt/usługę swoim odbiorcom? Chcesz, żeby był w tym autentyczny? W takim razie pozwól mu przetestować to, co sprzedajesz.

    Jeżeli wierzysz w jakość tego, co sprzedajesz – nie będzie to dla Ciebie problemem, a bloger będzie mógł podzielić się prawdziwymi odczuciami i przedstawi autentyczną opinię.

Pomysły i inspiracje

Współpraca z blogerami przybiera różne formy, skupione na różnych celach. Oto przykłady rodzajów współprac:

  • Gościnne wpisy (cross-promocje),
  • Wywiady,
  • Wysyłanie prezentów,
  • Recenzje produktów/usług,
  • Współprace partnerskie (np. afiliacje, oferowanie kodów rabatowych),
  • Konkursy.

Potrzebujesz inspiracji? Zobacz efekty współpracy marek z przedstawicielami polskiej blogosfery.

Zobacz też 3 powody, dla których marka powinna współpracować z blogerami oraz sprawdź, na czym polega budowanie blogger relations.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...