Marketplace w Rosji, czyli jak sprzedawać na Wschodzie

Kobieta z kartą kredytową w dłoni patrząca w laptopa

Ostatnio pisałem o boomie na marketplace oraz wzrastającym rynku e-commerce w Rosji. Segment, który działał raczej ospale do początku zeszłego roku, doznał błyskawicznego ożywienia w związku z pandemią. Rosjanie pokochali zakupy on-line i przestali się bać płatności internetowych (o czym świadczy również zauważalny spadek transakcji dokonywanych gotówkowo za pobraniem).

Rosja to ogromny rynek, na którym udział handlu internetowego w 2020 r. wzrósł o ponad 50%. Według statystyk około 110 mln ludzi w Rosji przynajmniej raz w życiu kupiło coś on-line, a handel elektroniczny ma do 2025 r. osiągnąć poziom 25% całego handlu detalicznego. Wniosek jest prosty: warto pomyśleć o naszym wschodnim sąsiedzie jako o kierunku ekspansji on-line w nadchodzących latach.

ruch na marketplace

Oto przegląd kilku największych platform sprzedażowych, działających na terenie Rosji:

1. Ozon.ru

Ozon.ru to jeden najstarszych serwisów internetowych w Rosji. Zaczynał jako internetowa księgarnia, co od razu nasuwa nam skojarzenia z Amazonem, który także startował jako sklep z książkami, by po latach stać się globalnym liderem. Ozon.ru kilka lat temu również otworzył się na pozostałe kategorie i dzisiaj jest jednym z największych marketplace w Rosji. Aktualnie kupuje tam stale ponad 11,4 mln użytkowników, którzy wygenerowali w 2020 roku prawie 74 mln zakupów. Jest to ponad dwukrotny wzrost w stosunku do roku poprzedniego z 31 mln transakcji.

Ozon.ru

Aktualnie portal posiada ponad 20 tys. aktywnych sprzedawców. Dodatkowo Ozon.ru mocno otworzył się na sprzedawców spoza swojego kraju. Zaoferował im, wzorem Amazona, możliwość wysyłki produktów z ich własnych magazynów oraz z magazynu Ozon. Jest to usługa bardzo zbliżona do FBA Amazona: jako sprzedawca musisz tylko wysłać towar do magazynu danego marketplace’a, a kompletowanie, pakowanie i magazynowanie jest robione za ciebie. Dodatkowo Ozon zadbał o sieć własnych punktów odbioru zamówień – jest ich już w Rosji ponad 10 tysięcy.

Ważnym aspektem są oczywiście prowizje od sprzedaży. Wahają się one w granicach 5-8%.

2. Wildberries

Wildberries to jeden z największych marketplace’ów w Rosji, od 2020 r. dostępny także w Polsce. Zaczynał jako serwis z możliwością kupna odzieży, aktualnie prowadzi już 25 kategorii sprzedaży. Zrzesza ponad 31 tysięcy sprzedawców, łącznie generując im ponad 750 tysięcy transakcji dziennie.

wildberries

Wildberries, tak jak Ozon.ru, stawia na obsługę zamówień z własnych magazynów, dlatego wybudował koło Moskwy halę o powierzchni ponad 120 000 m2. Poszerzył także centra dystrybucyjne o większe miasta, takie jak Sankt Petersburg, Krasnodar, Jekaterynburg, Nowosybirsk, Chabarowsk. Rozwija również system punktów odbioru, liczący już 6800 miejsc.

Tutaj prowizja od sprzedaży wynosi 15%.

3. СберМегаМаркет

СберМегаМаркет, wcześniej działający pod nazwą Goods.ru, zaczął funkcjonować w 2017 roku. Obecnie ma ponad 3000 sprzedawców, oferujących ponad 1,6 mln produktów w 16 kategoriach. Najpopularniejsze kategorie to: elektronika, artykuły dziecięce, karma dla zwierząt, opony oraz półka „uroda i pielęgnacja”.

СберМегаМаркет

Dystrybucja zamówień oparta jest na wysyłce towaru z sortowni marketplace’u, która jest obecnie świadczona w 149 miastach Rosji. Dodatkowo sklep podpisał umowę z Pocztą Rosyjską, dzięki czemu rozszerzy możliwość dostarczenia towaru na całą Rosję.

Prowizja od sprzedaży zaczyna się od 3%, ale jest mocno uzależniona od kategorii, w której sprzedajemy.

4. Yandex.market

Yandex.market został uruchomiony w 2000 roku. Aktualnie to największy rosyjski marketplace, gdzie zakupy robi około 20 mln Rosjan. Generuje przeszło 320 mln wejść w miesiącu. Serwis ma aktualnie ponad 20 tys. sprzedawców, którzy wystawili ponad 123 mln ofert. Najpopularniejsze kategorie to: elektronika, artykuły gospodarstwa domowego, kosmetyki i odzież. A także sezonowe: sprzęt sportowy oraz opony.

yandex.market

Strona proponuje dwa rodzaje zakupu, możesz kupić towar bezpośrednio na platformie lub wybrać przekierowanie do swojego sklepu internetowego. W pierwszej opcji płacimy kwotę uzależnioną od prowizji w danej kategorii, które zaczynają się od 2%. W drugiej metodzie rozliczamy się za kliknięcie, które przekierowuje do naszego sklepu.

Yandex.market bardzo dba o poziom obsługi ze strony sklepów. Klienci mogą zostawiać szczegółowe opinie o zrealizowanym zamówieniu, oprócz towaru oceniać jakość obsługi oraz dostawy. Yandex mocno walczy z fałszywymi recenzjami, często prosząc o dowody zakupu, by oceny były rzetelne. W przypadku natknięcia się na „fałszywki” może nawet całkowicie zbanować sklep.

Yandex prowadzi także narządzie do optymalizacji sprzedaży jak PriceLabs oraz Yandex.Metrica, które mogą być przydatne w celu maksymalizacji efektów naszych ofert na portalu.

***

W artykule zostały przedstawione tylko największe marketplace’y w Rosji, jednak rozwój portali skupiających sprzedawców sprawia, że oferta na rynku rosyjskim jest bardzo szeroka. W kolejnych publikacjach postaram się przedstawić najpopularniejsze marketplace’y wg kategorii sprzedawanych towarów, jak moda, elektronika, suplementy diety etc.

Gdybyście chcieli porozmawiać o możliwościach, jakie oferuje rynek rosyjski, zapraszam do kontaktu. Ja oraz inni specjaliści Optimise Media Poland odpowiemy na wszelkie pytania oraz postaramy się dobrać rozwiązania skrojone na miarę Waszych biznesów.

 

array(24) { ["ID"]=> int(6553) ["id"]=> int(6553) ["title"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["filename"]=> string(26) "pobrane-e1691674449539.png" ["filesize"]=> int(19472) ["url"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["link"]=> string(28) "https://adnext.pl/pobrane-2/" ["alt"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["caption"]=> string(16) "Tomasz Rowiński" ["name"]=> string(9) "pobrane-2" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-04-30 15:09:13" ["modified"]=> string(19) "2021-04-30 15:09:39" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(116) ["height"]=> int(116) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(79) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1619795452709-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(79) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1619795452709-300x300.png" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["medium_large-width"]=> int(116) ["medium_large-height"]=> int(116) ["large"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["large-width"]=> int(116) ["large-height"]=> int(116) ["1536x1536"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["1536x1536-width"]=> int(116) ["1536x1536-height"]=> int(116) ["2048x2048"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["2048x2048-width"]=> int(116) ["2048x2048-height"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(116) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(116) ["medium_medium"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["medium_medium-width"]=> int(116) ["medium_medium-height"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(71) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/04/pobrane-e1691674449539.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(116) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(116) } }
Tomasz Rowiński
linkedin

Tomasz Rowiński

Business Development Manager w Optimise Media Polska

Od 10 lat pracuje bezpośrednio z klientami lub agencjami. Zawodowe kroki skierował dość szybko w stronę content marketingu, e-mail marketingu, afiliacji, lead generation, performance marketingu oraz marketplace. Pracował zarówno z małymi sklepami internetowymi, jak i największymi polskimi markami oraz bankami. Ostatnio zajmuje się pozyskiwaniem nowych kontrahentów biznesowych oraz rozwojem działań Optimise w kierunku polskich i zagranicznych platform e-commerce. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...