Pandemia i jej wpływ na konsumentów

trzy klocki z napisami od góry post, pandemic, world

Po falach pandemii firmy powinny dostosować się do nieznanych dotąd warunków na rynku i zbudować relacje z odbiorcami, oferując nową wartość. Konsumenci mają obecnie inne preferencje i oczekiwania niż w okresie sprzed pandemii. Jak ponownie zbudować relację z użytkownikami i dostarczać dokładnie to, czego potrzebują?

Kim jest użytkownik popandemiczny?

Przez pandemię koronawirusa pogorszyła się sytuacja finansowa wielu osób, co zdecydowanie obniżyło nastroje konsumenckie. Obecnie bardziej racjonalizują oni swoje wydatki i w większym stopniu zwracają uwagę na pochodzenie produktów. Czyli np. częściej wybierają lokalną żywność czy produkty wytworzone z ekologicznych materiałów. W obecnych czasach zadaniem wielu marek jest wzmacnianie u klientów świadomości, że nabywają dobrej jakości towary w najlepszej cenie. Kluczem do sukcesu jest poznanie aktualnych potrzeb i preferencji grupy docelowej, które mogły się zmienić.

Mimo spadków przychodów wielu firm, wzrosło znaczenie marketingu w trakcie i po lockdownie. Działania promocyjne skupiły się przede wszystkim na stworzeniu lepszej obsługi klienta, nowych ofert czy na zmianie strategii dotarcia do obiorców. Często marketerzy musieli improwizować, by zadbać o dobrą komunikację z odbiorcami i utrzymać lojalność klientów.

Jak pandemia zmieniła komunikację?

Pandemia zmodyfikowała przyzwyczajenia i zachowania konsumentów, a co za tym idzie, sposób komunikacji z odbiorcami. Obecnie jeszcze istotniejsze są doświadczenia klienta z marką i produktami (customer experience). Konsumenci podkreślają, że wrażenia związane z firmą są równie ważne jak produkty czy usługi. Skuteczny marketing to także odpowiednie zarządzanie danymi i dopracowane modele personalizacji. Jednak należy pamiętać, że użytkownicy w jeszcze większym stopniu niż przed pandemią zwracają uwagę na wykorzystywanie danych. Liczy się przede wszystkim pełna przejrzystość w procesie zarządzania informacjami i równowaga z personalizowaniem komunikacji.

Na znaczeniu zyskały sztuczna inteligencja oraz narzędzia, które wspierają zarzadzanie informacjami na temat klientów (np. marketing automation). A wszystko po to, by prowadzić skuteczny empatyczny marketing, czyli ukierunkowany na zrozumienie, wczucie się w potrzeby i reagowanie na indywidualne oczekiwania klientów. Jednym z elementów tego rodzaju marketingu jest budowanie zaufania wśród grupy docelowej, które zależne jest od obsługi oraz transparentnych informacji na temat zarządzania danymi o użytkownikach.

Dobre praktyki w nowej rzeczywistości

Kluczem do sukcesu marki jest odpowiednie wykorzystanie danych, aby móc możliwie najlepiej dostosować ofertę do preferencji i potrzeb odbiorców. Obecnie konsumenci oczekują ściśle spersonalizowanych treści, sprawnej komunikacji i szybkiego rozwiązania problemu. Jednym z najważniejszych działań marketingowych jest tworzenie wysokiej jakości contentu, który zapewni dobrą komunikację z odbiorcami. Taki marketing powinien edukować, dostarczać informacji oraz rozładowywać emocje za pomocą treści rozrywkowych. Pandemia sprawiła, że wiele marek skupiło swoje działania na mediach społecznościowych – feed nie ma ograniczeń, w przeciwieństwie do percepcji użytkowników. Marketing popandemiczny powinien więc przede wszystkim skupić się na targetowaniu reklam, wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi oraz tworzeniu dopasowanych do nowych potrzeb i wymagań odbiorców przekazów.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...