5 kroków do poprawy konwersji dla początkujących

Wielu przedsiębiorcom w trakcie pracy nad tworzeniem struktury firmowej strony internetowej towarzyszy syndrom babci, która zapomina, że brzuch jej wnuka to nie studnia bez dna. Chcą, żeby strona była jak najbardziej rozbudowana – by po jakimś czasie przyjrzeć się współczynnikowi odrzuceń.

Pamiętasz Anię, o której pisaliśmy w tekście na temat botów wspierających obsługę klienta? Dziś przyjrzymy się jej stronie internetowej i przedstawimy 5 prostych sposobów na poprawę konwersji, a w istocie – pokażemy, jak rozwiązywać bardzo często powtarzające się błędy na stronach internetowych.

Numer 1 – Priorytety na swoim miejscu – fold line

Na stronie głównej widzimy olbrzymi slider, który wypełnia niemal cały ekran. Zawiera hasło reklamowe i aktywny przycisk, który przenosi nas… do galerii ze zdjęciami jej salonu. Nie dziwi zatem, że to podstrona zajmująca drugie miejsce pod względem liczby odwiedzin. Jest również na podium w kategorii stron wyjścia.

Wskazówka: Slider często zajmuje ponad połowę powierzchni ekranu widocznej zaraz po przejściu na stronę główną. Tym samym – stanowi jeden z najbardziej istotnych elementów na stronie. Prawdopodobieństwo, że kliknięcie w button na sliderze będzie pierwszą akcją podjętą przez nowego użytkownika jest ogromne. Ustal priorytety – zdecyduj, na jaką stronę chcesz kierować odbiorców. Jeżeli nie jest to podstrona, na której dochodzi do konwersji – pamiętaj o zamieszczeniu odnośników.
W przypadku Ani za kluczową przyjęliśmy podstronę z systemem rezerwacji.

Numer 2 – Nikt nie lubi rejestracji

Aby dokonać rezerwacji wybranego terminu, klienci Ani muszą założyć konto na jej stronie. Rejestracja ma wymiar “symboliczny” – nie stanowi wartości dla żadnej ze stron. Klienci nie otrzymują zniżek z pakietów lojalnościowych, a Ania nie wykorzystuje większych możliwości reklamowych.

Wskazówka: Proces zakładania konta to kolejne kilka kroków, które wydłużają proces od wejścia na stronę – do konwersji. W przypadku, gdy nie jest to przydatne ani właścicielowi strony, ani użytkownikowi – warto zrezygnować z obowiązkowej rejestracji lub wprowadzić określone korzyści, które będą stanowić motywację do założenia konta.
Na stronie Ani zrezygnowaliśmy z całego procesu tworzenia konta. Rezerwacji może dokonać każdy, kto wprowadzi wymagane dane.

Numer 3 – Skracaj ścieżkę – formularze

Po przejściu na podstronę z systemem rezerwacji, użytkownik musi wybrać godzinę i rodzaj usługi, z jakiej chce skorzystać, a następnie wypełnić 8 pól z danymi osobistymi. Tu znów – nie są to dane, które mogłyby realnie wpływać na szersze możliwości reklamowe.

Wskazówka: Ogranicz liczbę pól, które użytkownicy muszą wypełnić. Jeżeli chcesz zostawić pola dodatkowe – jasno zaznacz, które informacje są obowiązkowe. Sprawdź czy wypełnianie formularza na Twojej stronie jest kłopotliwe dla użytkowników. Możesz przeanalizować współczynnik odrzuceń dla danej strony w Google Analytics lub skorzystać z zewnętrznych narzędzi, takich jak HotJar i nagrywać zachowania odwiedzających.
Na stronie Ani ograniczyliśmy liczbę pól o połowę.

Numer 4 – Konwersja z każdego miejsca

Dokonanie rezerwacji i płatności na stronie Ani jest możliwe tylko na jednej podstronie. W związku z tym, warto wyróżnić elementy, które do niej kierują.

Wskazówka: Przekierowanie ze slidera to zawsze pomysł godny uwagi. Warto również zamieścić zakładkę w odpowiednim miejscu menu. Oprócz tego, dobrym rozwiązaniem może być dodanie buttonu w miejscu, które jest widoczne i wyróżnione na każdej podstronie.
Na stronie Ani w nagłówku dodaliśmy wyróżniony button z napisem “Rezerwuj”.

Numer 5 – Wieloetapowość

Popularne “porzucone koszyki” to problem, który dotyczy nie tylko sklepów internetowych. W przypadku Ani bardzo często dochodzi do opuszczenia strony w trakcie dokonywania rezerwacji. Aby zminimalizować liczbę takich zachowań, często wystarczy jedynie zastanowić się nad długością danego procesu i skrócić go do minimum.

Wskazówka: Im mniej kroków do przejścia, tym większe prawdopodobieństwo, że odwiedzający dotrze do celu (konwersji). Co więcej – użytkownik, który nie wie, na jakim etapie całego procesu znajduje się w danym momencie, będzie skłonny do zamknięcia strony w obawie przed zbyt długą ścieżką do określonego celu.

Na stronie Ani wprowadziliśmy trzyetapowy proces rezerwacji, któremu towarzyszy nawigacja przedstawiająca, jakie kroki użytkownik ma już za sobą i jakie działania jeszcze ma podjąć.

Magdalena Czachowska
linkedin

Magdalena Czachowska

Growth Director w Optimise

Dyrektor z 15-letnim doświadczeniem w performance marketingu, od 2011 roku odpowiedzialna za strategię i zarządzanie w Optimise (część grupy agencji digitalowych AdNext) – agencji zajmującej się efektywnymi rozwiązaniami w zakresie optymalizacji mediów i lead generation. Wcześniej nadzorowała budowę i rozwój pierwszej w Polsce technologii do prowadzenia kampanii afiliacyjnych – system3.pl (grupa K2), wprowadziła również na nasz rynek program partnerski zanox. Jest absolwentką studiów doktoranckich na Akademii im. Leona Koźmińskiego. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *