Jesteś gotów na mobile friendly algorytm Google?

Co to jest RWD i dlaczego warto projektować strony zgodnie z responsive web design?

Jeśli jesteś reklamodawcą, którego sprzedaż bazuje na ruchu z afiliacji, problemy wydawców są twoimi problemami. Oto jak powinniście przygotować się na promowanie stron „mobile friendly” przez Google’a. Jeśli już to zrobiliście, możesz sprawdzić z naszą checklistą czy niczego nie przegapiłeś.

21 kwietnia Google wypuścił nowy algorytm, który ma „nagradzać” strony zoptymalizowane pod ruch mobilny (strony responsywne) wyższą pozycją w SERP (search engine result page). Jest to ukłon w kierunku krajów, gdzie penetracja smartfonów wynosi 76% a mobile generuje 30% wszystkich sprzedaży w ecommerce (są takie kraje!).

Sprawdź czy jesteś gotów?

Zacznij od testu strony czy jest ona zgodna z urządzeniami przenośnymi? Otrzymasz w nim wynik oraz sugestie co powinieneś poprawić.

Żeby uznać stronę za „mobile ready” powinna ona:

  • nie wykorzystywać software’u, który nie jest obsługiwany przez komórki, jak np. Flash
  • używać czcionek, które są czytelne bez powiększania
  • mieć kontent dopasowany do rozdzielczości ekranu komórki, żeby nie trzeba było scroll’ować w poziomie czy powiększać
  • mieć linki/ przyciski rozmieszczone w taki sposób, żeby łatwo było je wybrać palcem dorosłego mężczyzny

Większość z tych zaleceń jest stosunkowo łatwa do wdrożenia i co najważniejsze – nawet jeśli twoja strona ucierpiała na byciu niedostosowaną do mobile’a, kara, którą otrzymasz od Google’a nie jest na zawsze. Algorytm działa w czasie rzeczywistym i z pewnością dostrzeże jeśli nastąpią zmiany, uwzględniając je w swoich rankingach. Algorytm działa na poziomie pojedynczej strony a nie całego serwisu, dlatego penalizowane będą wyłącznie te strony, które nie są zoptymalizowane.

Rozwój M-commerce przyniósł zupełnie nowe możliwości zarabiania przez wydawców. Umiejętność targetowania pojedynczego użytkownika smartfona wraz z uwzględnieniem jego lokalizacji, to wielka zdobycz mobile’a, doceniana przez reklamodawców. Na polskim rynku nie wielu jest jeszcze afiliantów specjalizujących się w mobile’u, ale warto zadbać, aby mieć któregokolwiek z nich w programie.

Sugestie dotyczące optymalizacji serwisów reklamodawców w równym stopniu odnoszą się do wydawców kontentowych.

Co ciekawe, mobile niejako „faworyzuje” strony chińskie, gdzie dwa znaki potrafią zastąpić całe zdanie. W związku z tym  na małym ekranie komórki zmieści się dużo więcej treści po chińsku, niż w jakimkolwiek europejskim języku.

Ciekaw jestem czy odczuliście na własnej skórze wprowadzenie „mobile friendly algorithm” przez Googl’a?

array(24) { ["ID"]=> int(6696) ["id"]=> int(6696) ["title"]=> string(12) "Marta Pszona" ["filename"]=> string(19) "DSC_2081-scaled.jpg" ["filesize"]=> int(574027) ["url"]=> string(64) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-scaled.jpg" ["link"]=> string(27) "https://adnext.pl/dsc_2081/" ["alt"]=> string(12) "Marta Pszona" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(12) "Marta Pszona" ["caption"]=> string(12) "Marta Pszona" ["name"]=> string(8) "dsc_2081" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2021-07-27 12:44:43" ["modified"]=> string(19) "2021-07-27 12:45:22" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(10) "image/jpeg" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(4) "jpeg" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(2560) ["height"]=> int(1696) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-150x150.jpg" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-300x199.jpg" ["medium-width"]=> int(300) ["medium-height"]=> int(199) ["medium_large"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-768x509.jpg" ["medium_large-width"]=> int(768) ["medium_large-height"]=> int(509) ["large"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1024x678.jpg" ["large-width"]=> int(1024) ["large-height"]=> int(678) ["1536x1536"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1536x1017.jpg" ["1536x1536-width"]=> int(1536) ["1536x1536-height"]=> int(1017) ["2048x2048"]=> string(67) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-2048x1356.jpg" ["2048x2048-width"]=> int(2048) ["2048x2048-height"]=> int(1356) ["thumbnail-archive-content"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1213x809.jpg" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(1213) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(809) ["medium_medium"]=> string(65) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-512x512.jpg" ["medium_medium-width"]=> int(512) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(66) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2021/07/DSC_2081-1320x874.jpg" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(1320) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(874) } }
Marta Hordyjewska
linkedin

Marta Hordyjewska

Head of Growth w Scoop

Marta Hordyjewska pracuje w Scoop (część Grupy AdNext) na stanowisku Head of Growth. Odpowiada za prowadzenie webinarów, szkoleń i warsztatów, a także za wsparcie merytoryczne i sprzedażowe dla Klientów oraz Pracowników AdNext. Występuje w roli eksperta content marketingu podczas wydarzeń branżowych, działa w Content Academy Polska. Swoją wiedzą dzieli się ze studentami SKN Marketingu Szkoły Głównej Handlowej, jest również wykładowczynią studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od ponad roku prowadzi autorskie warsztaty "Content Boost", które zbierają entuzjastyczne recenzje uczestników. W szkoleniach wzięło udział już ponad 1500 osób. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...

3 sekretne składniki afiliacji, które musi znać każdy bloger

Jak zacząć zarabiać na blogu? To pytanie na pewno pojawia się w głowach wielu blogerów, nie tylko tych początkujących. Jedną...

8 przykazań skutecznego retargetingu

Retargeting to bardzo popularne ostatnio narzędzie sprzedażowe do wspierania decyzji zakupowych niezdecydowanych klientów. Funkcjonuje ono również z powodzeniem w programach partnerskich. Wśród najskuteczniejszych wydawców...