Jak dzisiaj robić email marketing?

Email marketing nadal jest genialnym kanałem pozwalającym skutecznie docierać do odbiorców. Jednak podobnie jak wiele innych rozwiązań – wysyłanie maili na przestrzeni kilku ostatnich lat zdecydowanie się zmieniło.

Niektóre firmy ograniczają inwestowanie w email marketing. Wskaźnik open rate wygląda coraz gorzej, a maile, które zawsze działały, przestają generować zwrot z inwestycji. W czym problem?

Posłużmy się porównaniem wielu działań w tym obszarze do marketingu na Facebooku. Obecnie podejście naprawdę dużej grupy marketingowców do email marketingu moglibyśmy porównać do facebookowego klikania w “Promuj post” albo do bazowania na zasięgu organicznym. Wykorzystanie potencjału kanału na poziomie godnym politowania. To nie tekst poświęcony złym praktykom, ale przyglądając się statystykom dotyczącym ogromnego odsetka kampanii realizowanych nawet bez wykorzystywania możliwości targetowania łzy ciekną po policzkach. Nie jest dobrze.

Niezależnie od tego, czy masz na sumieniu realizację takich kampanii czy po prostu potrzebujesz inspiracji – w tej publikacji opowiemy o tym, jak dzisiaj robić email marketing.

Jeżeli chcesz poznać także podstawowe zabiegi optymalizacyjne – możesz rozpocząć od lektury naszego innego tekstu o e-mailach. Fragment publikacji Nie, email marketing nie umiera. Zastosuj proste zabiegi optymalizacyjne:

“E-mail marketing nigdy nie gwarantował skuteczności. Nigdy nie był uniwersalnym złotym środkiem i zawsze lepiej sprawdzał się stanowiąc ogniwo, a nie jedyny kanał komunikacji. Jeżeli czujesz, że Twój poziom kompetencji w zakresie tworzenia skutecznych maili jest niski – przygotowaliśmy kilka wskazówek, które powinieneś przetestować”.

Email marketing – strategia

Zanim przejdziemy do rozwiązań, które mogą dobrze sprawdzić się w tym roku, zatrzymajmy się jeszcze na etapie strategii. Po pierwsze – czy Twoje działania w ogóle bazują na strategii? Czy wiesz, w którą stronę zmierzasz i że wybrana ścieżka to najlepsze rozwiązanie? Po drugie – zweryfikuj kilka elementów, które strategia powinna zawierać.

Pamiętaj o lejku sprzedażowym. Jak pozyskujesz leady i co robisz, aby każdy lead zamienić w klienta? Określ budżet i zastanów się nad optymalizacją kosztów – czy jesteś w stanie zrobić coś za jeszcze mniej, aby wycisnąć jeszcze lepszy efekt? Zwróć uwagę na działania konkurencji – działaj lepiej i bardziej oryginalnie. Wykorzystuj segmentację! Nie trać pieniędzy na wysyłanie maili do ludzi, którzy nigdy nie czytają Twoich wiadomości i personalizuj treści tak, aby docenić zaangażowanych odbiorców.

E-mail marketing w 2018

Jeżeli masz już za sobą nasz poprzedni tekst o e-mailach – wiesz nie tylko, że nie umierają, ale ciągle notują progres. 2017 to naprawdę dobry rok dla email marketingu. Mimo braku odpowiednich kompetencji i rezygnacji części firm z tych działań – ogromna liczba marketingowców chce angażować się w te działania. Większość firm deklarowało chęć zwiększenia budżetu. Jednak dynamiczny rozwój sprawia, że prowadzenie tych działań w taki sam sposób może nie być już tak skuteczne. Na co warto zwrócić uwagę w tym roku?

  • Automatyzacja i sztuczna inteligencja

    Słowo “automatyzacja” naprawdę często pojawia się w kontekście tegorocznych (i nie tylko) trendów. Co ciekawe – w przypadku e-mail marketingu mówimy o automatyzacji przede wszystkim w kontekście wywołania jeszcze bardziej “ludzkich działań”.

    Gromadzenie jeszcze większej ilości danych o użytkownikach przekłada się kolejne działania optymalizacyjne – takie jak choćby testowanie skuteczności poszczególnych rodzajów treści czy nawet najbardziej odpowiedniego czasu wysyłki wiadomości – i wielu innych. Segmentacja nadal stanowi podstawę wielu skutecznych rozwiązań.

  • Permission marketing i inbound marketing

    Czyli kolejny krok w kierunku kreowania ludzkiego charakteru komunikacji. Spam sukcesywnie odchodzi do lamusa – a przynajmniej mamy taką nadzieję.

    Klucz to nie tylko pytanie odbiorców o zgodę na otrzymywanie maili (i umożliwienie im rezygnacji z subskrypcji w łatwy sposób), ale także tworzenie wiadomości, które określony segment chce czytać – i jeszcze Ci za to podziękuje!

    Jeżeli chcesz poznać specyfikę marketingu przychodzącego – przeczytaj nasze ABC Inbound marketingu.

  • Kinetic e-mail

    Zmienia się nie tylko warstwa wizualna wiadomości (które coraz bardziej mogą przypominać strony), ale także ich skuteczność. Aktywne przyciski, przeglądanie produktów czy nawet dodawanie ich do koszyków niosą olbrzymi potencjał. Sposobów jest sporo. Niestety – wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań nadal może utrudniać płaszczyzna techniczna. Zanim zdecydujesz się na niesztampową formę – koniecznie dowiedz się czy to zadziała.

    Video podbija listy trendów i nie mogło zabraknąć go także w email marketingu. Filmy w mailach powinny być krótkie, rozmiar – relatywnie niewielki, a domyślne odtwarzanie dźwięku także raczej nie wchodzi w grę.

    Oczywiście video to nie jedyna wizualna forma, którą warto wykorzystywać w wiadomościach. Jest ich naprawdę sporo i pewnie omówimy je w innej publikacji. Co ważne – dodawanie wizualnych elementów do maili może przełożyć się na znaczny wzrost CTR i konwersji. Istnieje naprawdę sporo case studies w tym zakresie. Możesz znaleźć je w sieci lub dać nam czas i przeczytać o tym w AdNext.

  • Interakcja

    “To wiadomość wygenerowana automatycznie. Prosimy na nią nie odpowiadać.” odchodzi w zapomnienie. Przede wszystkim w segmencie B2C.

    Używanie języka sprawiającego wrażenie bezpośredniej rozmowy to naprawdę dobry kierunek. Warto zadawać pytania i zachęcać odbiorców do udzielania odpowiedzi. Niezależnie od tego, w jakiej formie mogą to zrobić. Klucz pozostaje bez zmian – to call to action.

  • Mailuj z influencerami

    Niedawno pisaliśmy zarówno o influencer marketingu, jak też o współpracy z mikroinfluencerami. To temat, któremu naprawdę warto się przyjrzeć. Niezależnie od tego, jakim budżetem dysponujesz – możesz stworzyć koncepcję, dzięki której Twój email marketing będzie miał jeszcze “bardziej ludzką twarz”.

  • Konwersja na mobile

    Dokonywanie zakupów (i wiele innych działań, które nazywamy konwersjami) nadal kojarzy nam się przede wszystkim z desktopem. Trend mobile sprawił niespodziankę.

    Użytkownicy zdecydowanie częściej niż dotychczas kupują z poziomu smartfona, a to bardzo jasny znak – kampanie email marketingowe powinny być naprawdę dopracowane w tym aspekcie.

    Podobnie jak w przypadku stron internetowych – długi czas ładowania treści i niski poziom intuicyjności działań prawdopodobnie przełoży się na utratę zaangażowania odbiorcy i fatalny wskaźnik kliknięć.

CTR wygląda bardzo dobrze, ale później jest już znacznie gorzej? Dużo odwiedzających, zero konwersji? To wina copy na twoim landing page’u!

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...