Przewodnik: YouTube Marketing (cz. 1)

Ciągle mówimy sporo o różnych formach i kanałach marketingu internetowego. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z rosnącego trendu video. Wydaje się jednak, że YouTube Marketing na liście gorących tematów pojawia się wyjątkowo rzadko. Przechodzimy od przemyśleń do czynów. Przed Wami poradnik o marketingu na YouTube. Chcemy wprowadzić Was do tego świata i dedykujemy go przede wszystkim osobom, które zastanawiają się nad rozpoczęciem działań reklamowych w tym kanale.

Kto korzysta z YouTube? Wszyscy!

YouTube znajduje się na podium (obok Google i Facebook) najczęściej odwiedzanych stron internetowych. Korzysta z niego ponad 1,57 miliarda osób. A skoro mówimy o Google – YT jest także uznawany za drugą co do wielkości wyszukiwarką internetową.

Każdej minuty w serwisie pojawia się 400 godzin nowych materiałów. Każdego dnia spędzamy tam łącznie ponad miliard godzin – to więcej niż na Netflixie i Facebooku łącznie (w zakresie oglądania video).

Ponad połowa filmów oglądana jest na urządzeniach mobilnych. Średnio każdego dnia na mobile wyświetlanych jest ponad miliard filmów. Jedna osoba robi to (na mobile) średnio przez ok. 40 minut dziennie.

YouTube Marketing od podstaw

Pamiętasz przerażającego psa-pająka, z którym SA Wardęga podbił Internet? W 2014 roku było to najczęściej oglądane video. Dotychczas wyświetlono je blisko 175 milionów razy. Ale nie w tym rzecz. Obok przerażającego psa, na liście 10 najpopularniejszych filmów roku znalazły się aż cztery filmy reklamowe.

Możemy wyróżnić trzy główne cele, dla których użytkownicy odwiedzają YouTube:

    • Chcą posłuchać muzyki;
    • Chcą się odprężyć i oglądają materiały o charakterze rozrywkowym;
    • Mają pytanie/problem i poszukują w serwisie odpowiedzi.

Porównując rok do roku (2014-2015), liczba wyszukiwań opartych o hasła “how to” wzrosła o 70%. W 2015 r. w Ameryce spędzono ponad 100 milionów godzin na wyświetlaniu filmów tego typu.

Te dane jasno wskazują, że użytkownicy coraz częściej korzystają z YouTube jak z wyszukiwarki, a to oznacza, że serwis jest kanałem, w którym firmy mogą rozwiązywać problemy ich odbiorców.

YouTube Marketing – krok po kroku do sukcesu Twojej firmy

PLAN

Pierwszym krokiem jest stworzenie planu dot. treści. W jaki sposób działanie na YouTube wpisuje się w Twoją strategię marketingową? Jaką pełni rolę w tym kontekście?

Określ cele reklamowe, jakie chcesz realizować poprzez publikowanie na YouTube. Budowanie świadomości marki, budowanie pozycji eksperta? A może zależy Ci na zwiększaniu zaangażowania odbiorców marki lub sprzedaży online?

Przeanalizuj grono odbiorców. Mało kto rozpoczyna działania e-marketingowe od YouTube, co oznacza, że pewnie Ty też działasz już w innych kanałach. Zastanów się nad tym, do jakich odbiorców możesz i chcesz docierać w tym kanale.

Czym chcesz zainteresować swoich odbiorców? Znajdź przestrzeń, w której połączysz to, co chce powiedzieć Twoja firma z tym, czego potrzebują odbiorcy. Edukuj, inspiruj albo rozbawiaj.

Możesz tworzyć specjalistyczne treści, które pomagają rozwiązywać problemy wąskiego grona odbiorców lub tworzyć filmy dotyczące popularnych tematów, ubranych w atrakcyjną formę, którą dotrzesz do szerszego grona odbiorców. Dobrym rozwiązaniem może być również strategia, w której regularne publikowanie “poważnych” treści urozmaicasz “zasięgowym” filmem. Większość odbiorców odejdzie, ale część, z którą zbudujesz więź lub zainteresujesz tematyką – zostanie na kanale na dłużej.

Przeanalizuj działania konkurencji – o ile w ogóle działa na YouTube. Znajdź przestrzeń, którą możesz wypełnić.

Określ cele swoich działań. Jakie efekty chcesz osiągnąć? Zaplanuj konkretne wskaźniki, które pozwolą Ci mierzyć skuteczność Twojego YouTube Marketingu.

Możesz określić zarówno wskaźniki biznesowe, jak na przykład:

  • zwiększenie ruchu na stronie o X użytkowników w ciągu Y miesięcy;
  • zwiększenie przychodów firmy o X PLN w ciągu Y miesięcy,

a także te dotyczące bezpośrednich efektów działań na YouTube, jak na przykład:

  • osiągnięcie łącznej liczby X wyświetleń w ciągu Y miesięcy,
  • zdobycie X subskrybentów w ciągu Y miesięcy.

 

Zobacz drugą część Przewodnik: YouTube Marketing cz. 2, aby dowiedzieć się, jak tworzyć dobre filmy.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...