Przewodnik: YouTube Marketing (cz. 4)

W digitalowym świecie często bywa tak, że kapitalnie zrealizowany materiał dociera do garstki osób, a przypadkowe nagranie niecodziennej sytuacji bije rekordy oglądalności. Tak, to może być ciężkie. Ale jak to się mówi – reklama dźwignią oglądalności!

Sprawdź także:

W poprzedniej części skupialiśmy się na tym, w jaki sposób przygotować materiał, aby zadbać o jego widoczność w wyszukiwarce YouTube. W tej części skupimy się na formach płatnej promocji na YouTube.

AdWords dla wideo

Stworzenie kampanii reklamowej na YouTube to zadanie, które z pewnością nie przerośnie ani początkującego twórcy, ani reklamodawcy. Pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i prowadzenie skutecznych działań w zakresie budowania świadomości marki – co jest istotne przede wszystkim dla firm. Ale to nie wszystko. To także rozwiązanie dla osób, które nie prowadzą działań biznesowych i zależy im przede wszystkim na zwiększeniu liczby wyświetleń filmu. Reklamy – podobnie jak wszystkie inne materiały – mogą być udostępnianie. Użytkownik, któremu spodoba się dany film może sprezentować znajomym Twój materiał, co przełoży się na dodatkowy zasięg organiczny, za który reklamodawca nie musi płacić.

Przejdźmy do konkretów! Przyjrzyjmy się możliwościom reklamowym w systemie AdWords dla wideo. Rozpocznijmy od podstawowych umiejscowień reklamy na YouTube.

ytad1
Źródło: YouTube

Może wyświetlać się przed rozpoczęciem oglądania innego filmu na Youtube (tzw. reklama In-Stream). Po 5 sekundach odtwarzania Twojego promowanego filmu użytkownik może pominąć reklamę. Jeżeli to zrobi – nie płacisz za wyświetlenie. W systemie AdWords dla wideo (w przypadku tego umiejscowienia) płatności zostaną naliczane dopiero wtedy, gdy odbiorca obejrzy co najmniej 30 sekund materiału.

W przypadku filmów trwających dłużej niż 15 minut, możliwe jest wyświetlanie reklam w trakcie – a nie tylko przed materiałem.

ytad2
Źródło: YouTube

Drugim z podstawowych rozwiązań jest wyświetlanie reklamy obok innych filmów na YouTube, w wyszukiwarce YouTube lub na stronach internetowych wydawców korzystających z sieci reklamowej Google.

Wyświetlanie reklam internetowych osobom, które korzystają z wyszukiwarki na YouTube to niesamowicie ciekawa możliwość reklamy. Zobaczą Twoją reklamę (miniaturę, nagłówek i opis) jako polecany wynik wyszukiwania na przykład wtedy, gdy we wpisanej przez nich frazie pojawią się wyszczególnione przez Ciebie słowa kluczowe.

Określenie budżetu reklamowego w AdWords dla wideo bazuje na maksymalnym budżecie dziennym. Jeżeli masz zaplanowany budżet miesięczny – podziel go przez 30,4 (średnia liczba dni w miesiącu). Uzyskasz wysokość budżetu dziennego – choć koszty wyświetlania reklam mogą być inne w różnych dniach – jest to kwota, która nie zostanie przekroczona.

Możesz również określić stawkę za wyświetlenie filmu (CPV), aby zdecydować, jaką kwotę maksymalną chcesz płacić za obejrzenie reklamy. Z reguły to wartość rzędu od kilku do kilkunastu groszy.

YouTube Marketing – targetowanie

Po wyborze materiału reklamowego, umiejscowienia i określeniu kosztów, przechodzimy do możliwości określania grupy docelowej. Tu – bez większego zaskoczenia. Jak na digital marketing przystało – mamy naprawdę spore możliwości w zakresie targetowania.

ytad3
Źródło: YouTube

Możesz określić grupę odbiorców, którym chcesz wyświetlać reklamy wykorzystując podstawowe dane demograficzne takie jak lokalizacja, wiek i płeć, a także bardziej szczegółowe informacje o odbiorcach. AdWords dla wideo pozwala Ci na remarketing, czyli  kierowanie reklam do osób, które dokonały już wybranych aktywności (np. wizyta na stronie internetowej lub odwiedzenie kanału reklamodawcy), a także do osób o określonych zainteresowaniach. Możesz również wybrać miejsca docelowe (filmy, kanały, kategorie), w których chcesz wyświetlać reklamę.

Za nami najbardziej popularne formy reklamy. Na YouTube możesz wyświetlać również reklamy banerowe oraz nakładki reklamowe i… jeszcze sporo innych! Ale o tym opowiemy przy kolejnej okazji! A teraz – czas na przetestowanie tych najprostszych i najpopularniejszych rozwiązań!

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...