Absurdy Facebooka: co robić, gdy zablokują fanpage?

Facebook potrafi zaskoczyć. Niestety, mało kiedy są to przyjemne niespodzianki. Sprawdziliśmy, co najczęściej wprawia administratorów w zakłopotanie i powiemy, kiedy ze ślepej uliczki nie wyjedziecie nawet na wstecznym.

Przygotowaliśmy kilka wskazówek dla początkujących marketingowców. Jeżeli napotkaliście na jeden z tych problemów albo chcecie działać rozsądnie i zapobiegać nieprzyjemnym starciom z niebieskim gigantem – te wskazówki mogą być skuteczną odpowiedzią. Z częścią opisanych problemów na pewno możecie poradzić sobie także na wiele innych sposobów. To skuteczne, ale nie jedyne słuszne możliwości.

Fanpage został zablokowany

Informacja o tym, że publikacja strony została cofnięta ze względu na naruszanie Standardów społeczności Facebooka to jedna z najgorszych informacji, jakie możesz zobaczyć.

Skandali z permanentnym banem w roli głównej nie brakuje. Jednym z najgłośniejszych w ubiegłym roku było usunięcie kilkuset stron o tematyce prawicowej, które łącznie zrzeszały blisko 4 miliony osób. Decyzję podjęto ze względu na mowę nienawiści i publikowanie prowokacyjnych treści. Nie obyłoby się bez licznych zgłoszeń.

Głośno było także usunięciu fanpage jednego ze znanych YouTuberów, który tworzy filmy poświęcone piłce nożnej. Budowana przez 3 lata społeczność ponad 86 tysięcy fanów przepadła, a sam “pokrzywdzony” dość jednoznacznie skomentował zajście: „Muszę powiedzieć, że czuję się boleśnie zgwałcony”. Polityka Facebooka od dawna budzi wątpliwości. Ale dziś nie zajmujemy się ocenianiem. Co z rozwiązaniami?

Od wielu social media ninja usłyszysz, że odwoływanie się od decyzji o cofnięciu publikacji nie ma sensu i rzeczywiście – często kończy się to fiaskiem. Ale tę regułę potwierdza sporo wyjątków.

Zanim przejdziesz do odwoływania się – sprawdź wytyczne serwisu (znajdziesz je w Centrum pomocy). Jeżeli Twoja strona nie narusza standardów Facebooka – odnieś się do konkretnych zastrzeżeń. Co ważne – potwierdź to, co piszesz, dołączając w załącznikach odpowiednie dokumenty (skany dokumentów i zdjęcia). Pamiętaj, że weryfikacja następuje wskutek zgłoszenia strony (a nie na etapie publikacji) i wytyczne są dość często aktualizowane.

Kontrola tekstowa

Narzędzie do nakładek tekstowych pozwala Ci sprawdzać, jak Facebook ocenia ilość tekstu na obrazie reklamowym. Kiedyś grafika nie mogła zawierać więcej niż 20% tekstu.

Wyświetlanie reklamy w ogóle nie było możliwe bez spełnienia tego warunku. Dzisiaj narzędzie ocenia to w czterostopniowej skali.

Co zrobić, kiedy Facebook upiera się, że tekstu powinno być mniej?

To tylko algorytm, który możemy “przekonać” następującymi sposobami:

  • zmień font – albo wypróbuj możliwości formatowania (boldowanie, kursywa)
  • zmień kolor tła,
  • zmień położenie tekstu i innych elementów,
  • zmień detale – czasami zamiana kilku znaków w treści diametralnie wpływa na ocenę.

 

W niektórych przypadkach możesz liczyć na wyjątkowe traktowanie. Dochodzi do tego na przykład w sytuacji, kiedy przedstawiasz zdjęcie produktu (bez modyfikacji), tabele i wykresy, okładkę płyty, książki, czasopisma, gazety albo plakat wydarzenia.

Zawsze możesz odwołać się od decyzji o niezatwierdzeniu reklamy, korzystając z tego formularza.

Twoja reklama jest niezgodna z polityką Facebooka

W niektórych przypadkach za odrzuceniem reklamy stoi przyczyna równie błaha, co rozwiązanie problemu. Facebook dba o jakość promowanych treści, a zasady zamieszczania reklam obejmują także stronę, do której prowadzi link w reklamie.

Czasami do pozytywnej weryfikacji wystarczy drobna zmiana. Dla przykładu – przyjrzyjmy się komunikatowi reklamowemu fanpage firmy, która zajmuje się bronią.

Komunikat o treści „Tania broń palna: Kup teraz!” może zostać odrzucony. Dlaczego? Facebook nie pozwala na bezpośrednie promowanie sprzedaży ani użytkowania broni. Z drugiej strony – komunikat „Dzisiaj wystawa broni!” zostanie zaakceptowany, ponieważ nie łamie żadnej z tych zasad.  Odpowiednie przeformułowanie treści często jest wystarczającym rozwiązaniem.

Aby zrozumieć zasady związane z reklamami na Facebooku, zapoznaj się z dokumentem dotyczącym reklam. Znajdziesz tam przykłady dobrych i złych komunikatów dotyczących promocji niektórych produktów i usług (jak np. broń, wyroby tytoniowe czy niektóre zabiegi medyczne), a także ogólne zasady dotyczące jakości treści.

Brak statystyk lub reklama nie jest wyświetlana

Często zdarza się, że reklama albo nie jest wyświetlana, albo nie widzisz żadnych statystyk promowanego dark posta. 3 pierwsze rzeczy, które powinieneś zrobić, to:

  • kiedy wiesz, że reklama jest wyświetlana – sprawdź zakres dat prezentowanych statystyk – jeżeli reklama została opublikowana w ten sam dzień, zakres może nie obejmować bieżącego dnia,
  • jeżeli wiesz, że reklama nie jest wyświetlana – edytuj dowolny element w ustawieniach kampanii – na przykład zwiększ budżet o złotówkę,
  • ustaw stawkę ręcznie.


To jedne z najczęściej powtarzających się problemów, jakie codziennie spotykamy w branżowych grupach. Wiele innych niejasności, takich jak na przykład brak widoczności w wyszukiwarce Facebooka, wymaga po prostu odczekania 24-48 godzin.

Aby zapobiegać takim problemom, sugerujemy przede wszystkim zapoznanie się z regulaminem Facebooka i zasadami dotyczącymi reklam. Zachęcamy także do wielokanałowości. Działając w jednym ekosystemie, nie tylko ograniczamy grono odbiorców, ale przede wszystkim inwestujemy pracę i pieniądze, jednocześnie pozostając w pełni zależni od podatnego na błędy narzędzia, a także zaskakujące zmiany, które mogą istotnie wpływać na efekty dotychczasowej pracy (jak np. testowany Explore Feed).

array(24) { ["ID"]=> int(7392) ["id"]=> int(7392) ["title"]=> string(4) "foto" ["filename"]=> string(8) "foto.png" ["filesize"]=> int(321599) ["url"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["link"]=> string(23) "https://adnext.pl/foto/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(2) "21" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(4) "foto" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(0) ["date"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["modified"]=> string(19) "2024-06-07 09:02:14" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(9) "image/png" ["type"]=> string(5) "image" ["subtype"]=> string(3) "png" ["icon"]=> string(54) "https://adnext.pl/wp-includes/images/media/default.png" ["width"]=> int(413) ["height"]=> int(531) ["sizes"]=> array(27) { ["thumbnail"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-150x150.png" ["thumbnail-width"]=> int(150) ["thumbnail-height"]=> int(150) ["medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-233x300.png" ["medium-width"]=> int(233) ["medium-height"]=> int(300) ["medium_large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["medium_large-width"]=> int(413) ["medium_large-height"]=> int(531) ["large"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["large-width"]=> int(413) ["large-height"]=> int(531) ["1536x1536"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["1536x1536-width"]=> int(413) ["1536x1536-height"]=> int(531) ["2048x2048"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["2048x2048-width"]=> int(413) ["2048x2048-height"]=> int(531) ["thumbnail-archive-content"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["thumbnail-archive-content-width"]=> int(413) ["thumbnail-archive-content-height"]=> int(531) ["medium_medium"]=> string(61) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto-413x512.png" ["medium_medium-width"]=> int(413) ["medium_medium-height"]=> int(512) ["mailpoet_newsletter_max"]=> string(53) "https://adnext.pl/wp-content/uploads/2024/06/foto.png" ["mailpoet_newsletter_max-width"]=> int(413) ["mailpoet_newsletter_max-height"]=> int(531) } }
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Jak wykorzystać psychologię, by sprzedawać więcej?

Czy zastanawiasz się czasem, dlaczego – skoro sam masz styczność z branżą marketingową i wiesz, o co tu chodzi –...

Autentyczność – klucz do skutecznej komunikację marki

Nakładem wydawnictwa Onepress pojawiła się niedawno książka Anny Piwowarskiej “Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i autentycznym przekazie?”....