Duże zmiany w social media? Co nas czeka

Kryzys Facebooka. Ogromna popularność Vero. Rozwój i duże zmiany Snapchata. Ostatnie tygodnie obfitowały w nowości. Gigant boryka się z poważnymi problemami, a mniejsi gracze notują dynamiczny rozwój. Czy social media marketing czeka przełomowy moment?

Kryzys na Facebooku

Już kilka miesięcy temu sytuacja zrobiła się nieprzyjemna. Facebook rozpoczął testowanie Explore Feedu, który miał przenieść posty stron z głównego newsfeedu do odrębnej sekcji, co bardzo zaniepokoiło wielu wydawców i przedsiębiorców. Koniec końców, zmiany nie zostały wprowadzone. Algorytm zaczął jednak grać na niekorzyść fanpage’y – a rola ruchu organicznego znowu spadła.

Zasięgi stron coraz częściej się wahały. Zgodnie z zapowiedziami serwis położył większy nacisk na wymiar społecznościowy. Finalnie, użytkownicy widzieli przede wszystkim posty z grup, reklamy i wpisy tworzone przez znajomych – lub przez osoby, które oznaczały wspólnych znajomych. Niezadowolone głosy administratorów stron nie dziwiły. Gdy fala cierpkich opinii ucichła – okazało się, że prawdziwy kryzys dopiero nadchodzi.

W ostatnich dniach z serwisem Marka Zuckerberga wiąże się tylko jeden temat. Wykorzystanie danych 50 milionów użytkowników przez firmę Cambridge Analytica. Afera z prywatnością i danymi użytkowników w roli głównej napędziła akcję #DeleteFacebook. Znaczne grono świadomych użytkowników usunęło konta – byli to między innymi Elon Musk (Tesla, SpaceX) i Brian Acton (założyciel aplikacji WhatsApp).

Vero – Prawdziwa niespodzianka

Mimo działania wielu zaangażowanych zwolenników poszczególnych serwisów społecznościowych, trudno spierać się z faktami. Od dłuższego czasu to Facebook rozdaje karty na rynku social media marketingu..

Ogromny wzrost popularności aplikacji Vero pokazuje jednak, że wizji sukcesu kolejnych społecznościówek nie musimy traktować wyłącznie w kategorii abstrakcji. Trzeba przyznać, że twórcy skutecznie trafili do odbiorców, którzy potrzebowali rozwiązania tak mocno nawiązującego do pierwotnej idei mediów społecznościowych. Vero ma uwolnić nas od reklam zakłócających komunikację ze znajomymi oraz od wykorzystywania naszych danych osobowych.

“It was never meant to be a revolution… Just a logical next step”.
 

 

Choć aplikacja istnieje od 2015 roku, to do 28 lutego 2018 mało kto o niej słyszał. Koniec lutego był dla Vero przełomowym momentem. W ciągu 24 godzin aplikację pobrało ponad 500 000 osób.

Aktualizacja Snapchata

Pamiętacie nasz “Komunikat z frontu: Snapchat nie umiera!”? Pisaliśmy wtedy między innymi o rozwoju możliwości reklamowych Snapchata. “System reklamowy Spiegela przypominał ten, który znamy z telewizji. Tworzenie reklamy nie było ani łatwe, ani tanie. Dzisiaj ceny są znacznie niższe, a tworzenie kampanii jest wystarczająco uproszczone i zautomatyzowane, by nie stanowić żadnej bariery dla marketingowców.”

Aktualizacja Snapchata, która odbiła się głośnych echem w innych mediach społecznościowych, to krok, którego celem jest wydłużenie czasu korzystania z aplikacji, a także umożliwienie docierania do szerszego grona odbiorców (dla influencerów). Te dwa czynniki to jasny sygnał dla reklamodawców – trafianie z komunikatami reklamowymi na Snapie jest teraz znacznie prostsze i skuteczniejsze.

Zestawienie tych kilku sytuacji pozwala nam zauważyć, że wzrost świadomości użytkowników (oraz wpływ świadomych influencerów) może przełożyć się na duże zmiany w mediach społecznościowych. Akcja #DeleteFacebook i ogromny wzrost popularności Vero pokazują, że mogą to być zmiany następujące błyskawicznie.

Perspektywy na przyszłość

Jak zmieni się social media marketing? Czy ktoś w przewidywalnym czasie wygryzie gigantów z „wielkiej piątki„? Czy firmy nadal będą skupiać się na jednym medium – bagatelizując ryzyko wiążące się z inwestowaniem w zewnętrzny kanał komunikacji?

Facebook ciągle skupia największą społeczność, która mimo zrywów mniejszych serwisów – nie porzuci serwisu z dnia na dzień. Biorąc pod uwagę rozwój aplikacji mobilnych i starzejące się społeczeństwo, należy jednak zauważyć potencjał mniejszych serwisów, które skupiają osoby korzystające z Internetu w sposób bardziej świadomy – a tym samym, często mogą być najbardziej zaangażowanymi odbiorcami.

Magda Rokicka
linkedin

Magda Rokicka

Senior Social Media Specialist w Mastermind Media

Entuzjastka social media i marketingu. W branży pracuje od ponad 7 lat - w tym czasie zdobyła wiedzę i doświadczenie m.in. z zakresu public relations, nowych mediów, content marketingu czy influencer marketingu. Koordynowała prace kilkuosobowego działu i realizowała niezależne projekty. Prowadzi gościnnie ćwiczenia na Uniwersytecie Warszawskim. Zobacz więcej tekstów tego autora
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *