Kanwa: przestań się bać, zacznij tworzyć

Swoją pierwszą kanwę możesz stworzyć na dwa sposoby. Albo korzystając z zaawansowanego kreatora kanw – gdzie sam określasz i wypełniasz strukturę kreacji, albo bazując na jednym z trzech szablonów, w których największym wyzwaniem jest zamiana bazowych elementów graficznych i tekstu na własne treści.

 

Niedawno pisaliśmy o tym, że tworzenie messenger bota jest prostsze niż układanie puzzli. Za chwilę przekonasz się, że stworzenie kanwy jest co najmniej równie łatwe.

Zanim przejdziemy do kreacji – kilka zalet i wad tej funkcji.

ZALETYWADY
Wyświetla się w trybie pełnoekranowymNiedostępna na desktopie
(wyłącznie mobile)
Bardzo prosty proces tworzenia kreacjiWzględnie niewielkie możliwości edycji
Kreacja otwiera się błyskawicznie
(szybkie ładowanie)

Struktura kanwy może przypominać prosty landing page – i faktycznie, czasami pełni funkcję dobrej alternatywy dla strony internetowej – podobnie jak facebookową notatkę możemy porównywać wpisu na blogu.

Kiedy warto zastosować kanwę? Po pierwsze – wtedy, gdy masz sporo do powiedzenia i nie chcesz tworzyć posta przeładowanego tekstem. Po drugie – jeżeli zależy Ci na atrakcyjnej formie. Kanwa pozwala wykorzystywać wszystkie formaty reklamy na Facebooku.

Jak stworzyć kanwę?

Sposób nr 1 to wykorzystanie gotowego szablonu. Szablony znajdziesz w Menedżerze reklam. Utwórz reklamę i wybierz cel – tworzenie kanwy jest dostępne dla większości celów.

Po określeniu grupy odbiorców, umiejscowienia (ręcznie wybierz tylko urządzenia mobilne) i pozostałych ustawień, przejdź do wyboru Formatu. Z dostępnych opcji wybierz Kolekcję, a następnie jeden z trzech szablonów.

Oprócz różnic w wyglądzie, każdy szablon jest odpowiednio zoptymalizowany pod względem celów reklamy. Użyj szablonu, wprowadź własne treści i skorzystaj z opcji “Podgląd na urządzeniu mobilnym”, następnie wprowadź krótki Nagłówek i postępuj tak, jak w standardowej kampanii.

Właśnie przeszedłeś przez najprostszy sposób na stworzenie kanwy. Czas na sposób nr 2, czyli użycie zaawansowanego Kreatora kanw, by stworzyć własny projekt.

Możesz przejść do niego z poziomu widocznego na powyższym screenie albo z poziomu fanpage – wybierz Narzędzia do publikowania, a dalej – Kanwa znajdujące się na dole lewego menu bocznego. Następnie wybierz Utwórz i Otwórz pustą kanwę lub rozpocznij od prezentacji funkcji.

Do dyspozycji dostajesz 6 elementów, z których zbudujesz własną kanwę. Przeanalizujemy każdy z nich, dzięki czemu poznasz pełne możliwości Kreatora.

Aby usprawnić pracę, warto przed rozpoczęciem określić cel i przygotować własny projekt. Nie zapominaj, że kanwa powinna stanowić atrakcyjną formę, ale także najprostszą drogę do realizacji określonego przez Ciebie celu. Jeżeli stworzysz kreację przeładowaną treścią – użytkownicy nie będą przeglądać jej w całości.

W Ustawieniach wybierz lub wprowadź własny kolor tła.

Nagłówek – stale widoczny element w górnej części. Przygotuj grafikę w rozmiarze 882 x 66 pikseli, która będzie czytelna w tak niewielkim rozmiarze.

Film – prześlij film wysokiej jakości, by podnieść atrakcyjność kreacji i zatrzymać uwagę odbiorcy. Pamiętaj, że może być wyświetlany także bez dźwięku. Film możesz dopasować do szerokości lub wysokości, by wyświetlał się na pełnym ekranie.

Zdjęcie – może stanowić klikalny odnośnik do strony internetowej, sklepu z aplikacjami lub innej kanwy. Możesz dopasować go do szerokości ekranu z możliwością powiększania obrazu lub do wysokości – by wyświetlał się na pełnym ekranie.

Karuzela – bardziej atrakcyjne możliwości wyświetlania zdjęć. Na zdjęciach wyświetlą się strzałki umożliwiające przewijanie w poziomie. Możesz wprowadzić od 2 do 10 zdjęć i osobny odnośnik dla każdego z nich. Jeżeli wprowadzisz zdjęcia w różnych rozmiarze – kolejne dopasują się do pierwszego.

Blok tekstowy – umożliwia wprowadzanie tekstu, który możesz formatować w podstawowym zakresie.

Przycisk – dobre miejsce na call-to-action. Możesz określić jego położenie jako “Stale na dole”, by – podobnie jak nagłówek – był ciągle wyświetlany. Jeżeli nie wprowadzisz przycisku, użytkownik może zostać przekierowany do miejsca docelowego poprzez przesunięcie w dół ostatniego elementu (opcja dostępna w Ustawieniach).

Po wyświetleniu ustawień zaawansowanych możesz określać odstępy pomiędzy poszczególnymi elementami.

Aby sprawdzić, jak wyświetla się kanwa – wybierz Zapisz, a następnie Podgląd – na urządzeniu mobilnym otrzymasz powiadomienie, które pozwoli Ci przejść do podglądu kreacji.

Jeżeli po zapisaniu opcja podglądu nie będzie dostępna – to informacja o błędach dla elementów (przy których wyświetla się znaczek trójkąta).

Uwaga – po kliknięciu Zakończ utracisz możliwość edytowania kanwy. Wybierz Duplikuj, aby móc wprowadzać zmiany w skopiowanym projekcie.

Następnie możesz opublikować kanwę jako post na stronie lub skopiować adres, wprowadzić krótki nagłówek i utworzyć reklamę.

Pamiętaj o określeniu celu i poszukaj inspiracji w dostępnych case studies. Jeżeli Twoja kanwa ma stanowić alternatywę dla landing page’a, zobacz jak przeprowadzić prosty audyt treści.

bool(false)
Daniel Kotliński
linkedin

Daniel Kotliński

Content Manager

Content manager, dziennikarz, copywriter. Odpowiadał za realizację kampanii reklamy natywnej m.in. dla Grupy naTemat, WP i Onet. Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Jak wykorzystać psychologię, by sprzedawać więcej?

Czy zastanawiasz się czasem, dlaczego – skoro sam masz styczność z branżą marketingową i wiesz, o co tu chodzi –...

Autentyczność – klucz do skutecznej komunikację marki

Nakładem wydawnictwa Onepress pojawiła się niedawno książka Anny Piwowarskiej “Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i autentycznym przekazie?”....

7 zasad strategii marketingowej do Millenialsów

Milenialsi to generacja, o której się dużo mówi. Pokolenie selfies, komunikacji obrazkowej i smartfonów reprezentuje coraz większy procent siły nabywczej....