Przewodnik: YouTube Marketing (cz. 2)

digitalizacja

Wiesz już, jaki potencjał skrywa w sobie YouTube Marketing. Wiesz także do kogo i w jakim celu chcesz dotrzeć dzięki temu kanałowi marketingu online. Czas na kolejne kroki.

Tworzenie video

Przedstawienie jednego, złotego sposobu na stworzenie dobrego video graniczy z cudem. Na szczęście – istnieje sporo wskazówek, dzięki którym nawet filmowiec-amator stworzy materiał z potencjałem na “oglądalnościowy” sukces.

Muszę to udostępnić!

Publiczne udostępnianie i przesyłanie filmów znajomym jest niesamowicie istotne dla skuteczności Twoich działań na YouTube. Przyglądając się wybranym materiałom z karty “Na czasie” możemy zauważyć kilka cech wspólnych dla popularnych filmów.

Postaw się na miejscu odbiorcy i odpowiedz na pytanie “dlaczego miałbym to udostępnić?”.

yt1 yt2

Zwróć uwagę na:

  • tematykę – bądź na bieżąco z tym, co dzieje się na świecie i przede wszystkim – co jest aktualnie popularne na YouTube,
  • czaruj słowami – znajdź złoty środek pomiędzy przesadną rzetelnością, a nieszczęsnym clickbaitem i stwórz atrakcyjny tytuł oraz opis filmu – nie zapomnij o zastosowaniu słów, którymi użytkownicy mogą kierować się korzystając z wyszukiwarki,
  • dodaj trochę emocji – użytkownicy częściej udostępniają filmu, które ich “ruszyły”.

Przygotowując nagłówki i opisy, możesz szukać podobieństwa do tworzenia treści na strony internetowe, w których starasz się odpowiedzieć jednocześnie na potrzeby użytkownika i wyszukiwarki.

Ludzie decydują się na udostępnienie danego materiału z kilku powodów:

  • pokazują swoje przekonania (tożsame z tymi przedstawionymi w filmie),
  • dzielą się radością (zabawne treści),
  • pokazują, że są “w temacie” i znają się na rzeczy (treści informacyjne),
  • dzielą się wartościami (inspirujące materiały),
  • pokazują, że są na bieżąco (newsy, RTM).

Co pomyślą o udostępniającym jego znajomi – powiązując go z tym materiałem?

Co dwa kanały, to nie jeden!

Użytkownicy spędzają na YouTube naprawdę mnóstwo czasu. Oglądają treści przeróżnych twórców. Twoim zadaniem jest to, by dać im się znaleźć. Jednym z bardzo skutecznych sposobów jest współpraca z innymi twórcami.

yt3

Możemy wyróżnić trzy podstawowe zasady skutecznej współpracy:

  • wspólny punkt – nie musicie robić tego samego, ale warto zwrócić uwagę na to, aby nie współpracować z kimś, kto nie ma nic wspólnego z tematyką Twojego kanału (chyba że planujecie coś naprawdę oryginalnego),
  • korzyści dla obu stron – po pierwsze, dowiedz się czy odbiorcy wybranego twórcy są w Twojej grupie docelowej – druga strona powinna zrobić dokładnie to samo; chodzi nie tylko o dotarcie do potencjalnych klientów, ale także o to, by pokazać ludziom coś, co rzeczywiście może ich zainteresować,
  • jasno określony cel – w jaki sposób ta współpraca ma przełożyć się na korzyści dla Ciebie i za pomocą jakich kroków chcesz do tego doprowadzić?

W każdy piątek o 12:00!

YouTube Marketing wymaga konsekwencji. Oczywiście nie oznacza to, że nieregularne publikowanie wykluczy Cię z gry. Co robić?

  • Twórz serie filmów, które są spójne. Zwróć uwagę także na wygląd miniaturek filmów.
  • Wybierz jeden dzień, w którym będą pojawiać się Twoje filmy. Odbiorcy przyzwyczają się do tego harmonogramu i będą wyczekiwać kolejnych materiałów, co może przełożyć się także na dodatkową aktywność.
  • Warto zadbać również o powtarzalność w zakresie tego, w jaki sposób rozpoczynasz i kończysz film. Wcale nie musi być to profesjonalne intro/outro. Wystarczy (a może nawet będzie lepszym rozwiązaniem) charakterystyczna formułka lub gest, który wykonujesz w tych częściach.
  • Nie zapominaj o tym, że użytkownicy nie będą rozpoczynać przygody z Twoim kanałem od pierwszego opublikowanego filmu. Zwróć uwagę na to, aby nowi oglądający zrozumieli, co robisz i wiedzieli, czego mogą się spodziewać w innych materiałach.

Daj się polubić

Ludzie nie oglądają firm. Oglądają ludzi (pracujących w tych firmach). Postaw na autentyczność. Jeżeli właściwie określisz swoją grupę docelową i będziesz mówić Waszym wspólnym językiem – zbudujesz sympatię, a więzi z odbiorcami będą mocniejsze (także w kontekście Twojej firmy). W jaki sposób budować autentyczność?

  • rozmawiaj z fanami, nawiązuj do ich komentarzy spod poprzednich materiałów, odpisuj na nie i twórz społeczność;
  • opowiadaj swoją historię – nawiązując do trudnych początków i problemów, które udało się pokonać oraz innych niecodziennych wydarzeń;
  • pokazuj się w kontakcie z innymi ludźmi – jeżeli budujesz pozycję eksperta, pokazuj się w towarzystwie osób cieszących się autorytetem – jeżeli nie, po prostu pokaż, że nie spędzasz całego życia sam na sam z obiektywem.

yt4

Brzmi ciekawie? Zapoznaj się z trzecią częścią naszego przewodnika po YouTube. Dowiedz się też więcej o monetyzowaniu video na Facebooku i poznaj świetne kampanie video, dzięki którym będziesz skuteczniejszy w sieci.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...