Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna to całościowy system, którym posługuje się dana marka, aby ujednolicić wizualny sposób komunikacji z rynkiem. Po co tworzyć skodyfikowaną identyfikację wizualną? Czy samo logo jest wystarczające, by mówić o identyfikacji wizualnej? Dowiesz się z poniższego artykułu!

Identyfikacja wizualna – co to jest?

Identyfikacja wizualna (po ang. corporate/visual identity) można rozumieć jako narzędzie wykorzystywane do budowania spójnej identyfikacji marki na rynku przez konsumentów. Dzięki konsekwencji, z jaką marka pojawia się w sklepach, na eventach czy w internecie, konsumenci zapamiętują kluczowe elementy składające się na identyfikację i potrafią szybko rozpoznać markę oraz kojarzone z nią wartości. Budowa identyfikacji wizualnej zaczyna się od zaprojektowania logo (sygnetu i/lub logotypu, a więc tekstowo-wizualnej części loga).

Kiedy marka jest młoda, zazwyczaj na tym poprzestaje, ale wraz z rozwojem przedsiębiorstwa pojawia się potrzeba ujednolicenia sposobu, w jaki marka prezentuje się wizualnie.

Założyciel bądź założyciele firmy, którzy chcą stworzyć identyfikację wizualną, muszą odpowiedzieć sobie na pytanie: jakimi kolorami będziemy się posługiwać? Jakiego kroju pisma będziemy używać w materiałach promocyjnych? Jak będzie wyglądać siedziba firmy? Jak będą wyglądać newslettery, strona firmowa, ubiór i identyfikatory pracowników, szyldy firmowe czy inne elementy, takie jak transparenty, upominki, brand hero, papier firmowy?

Dobrze przemyślania identyfikacja wizualna jest głównym narzędziem w budowaniu świadomości marki. To właśnie takie działania, jak branding, pomagają odbiorcom łatwo zidentyfikować markę po jej zewnętrznych cechach i szybko odtworzyć cechy, jakie reprezentuje marka.

Identyfikacja wizualna – elementy systemu

Kiedy identyfikacja wizualna marki zostanie określona, zasady określające sposób posługiwania się wizerunkiem umieszczane są w tak zwanej księdze identyfikacji wizualnej. To zazwyczaj specjalna podstrona lub ebook, na podstawie którego graficy, działy marketingu i public relations tworzą materiały graficzne oraz realizują strategie marketingowe. W księdze ujmowane są zasady posługiwania się:

  • logo (graficzna reprezentacja marki)
  • kolorystyką i typografią
  • akcydensów (czyli wszelkich materiałów firmowych)
  • mediami społecznościowymi
  • prezentacjami ofert
  • opakowaniami, gadżetami firmowymi

Kompleksowa, pogłębiona księga identyfikacji wizualnej to tzw. brand book – a więc całościowe ujęcie sposobu, w jaki marka pozycjonuje się na rynku, zarówno wizualnie, jak i werbalnie oraz pod kątem komunikowanych celów i misji. Brand book zawiera nie tylko instrukcje, w jaki sposób posługiwać się wizualnymi elementami składowymi marki, ale również w jakim tonie należy i nie należy się wypowiadać, jakich sformułować używać, określając markę i jej cele itp.

Identyfikacja wizualna – jak zacząć tworzyć

Stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej marki polega częściowo na odtworzeniu jej dotychczasowego charakteru oraz świadomym zaplanowaniu, w obrębie jakich obszarów będzie poruszać się w przyszłości. Charakter marki na początkowym etapie nadają jej założyciele i pierwsi pracownicy, ale te „koordynaty” obrane na początku definiują, gdzie i w jaki sposób marka będzie pojawiać się w świadomości konsumentów w przyszłości.

Identyfikacja wizualna powinna zacząć być tworzona od poznania historii firmy, określenia, jakich klientów obsługuje (a jakich nie), jakie konkretnie produkty posiada w swojej ofercie, jak pozycjonuje się bezpośrednia konkurencja, jakie działania marketingowe są prowadzone aktualnie i jakie będą prowadzone w przyszłości.

W proces tworzenia identyfikacji wizualnej powinna zostać zaangażowana zewnętrzna agencja marketingowa bądź brandingowa lub wewnętrzny dział graficzny, strategiczny i marketingowy. Tworzenie identyfikacji wizualnej nie powinno odbywać się w oderwaniu od bieżącej działalności firmy – wręcz przeciwnie, dobrze zaplanowany proces kreacji identyfikacji wizualnej zakłada współpracę ze wszystkimi działami firmy bądź kluczowymi pracownikami poszczególnych departamentów.

Zobacz też: Brand hero – wisienka na torcie w strategii marki.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...