Kampania AdWords

googleads

Kampania AdWords to taktyka związana z marketingiem internetowym, polegająca na wyświetlaniu treści reklamowych w wyszukiwarce Google oraz na stronach wydawców stowarzyszonych w sieci partnerskiej Google. W 2018 roku nazwa usługi z AdWords została zmieniona na Google Ads.

Kampania AdWords (Google Ads) – jak działa

Na początek warto rozdzielić dwie kategorie działań w wyszukiwarce – płatne oraz darmowe (generujące ruch organiczny). Te drugie, rozumiane jako SEO (Search Engine Optimization), polegają na dostosowaniu struktury strony oraz treści w taki sposób, by roboty indeksujące Google wyświetlały linki w wynikach wyszukiwania jak najwyżej. Działania organiczne może wykonać profesjonalna agencja marketingowa, która posiada w swoich szeregach specjalistów będących na bieżąco z algorytmami segregującymi treści w wynikach wyszukiwaniach, ale można również w podstawowym zakresie przeprowadzić je samodzielnie –  najważniejsza będzie regularna optymalizacja treści i postrzeganie tego rodzaju działań w perspektywie długofalowej.

druk_ulotek

 

Z kolei, jeśli chodzi o działania płatne, do których zalicza się kampania AdWords (Google Ads), efekty mogą  być nawet natychmiastowe i zależą głównie od budżetu (zakładając, że promowany produkt czy usługi są dobrej jakości, a nasza strona spełnia wymagania strony nastawionej na osiągnięcie konwersji).

W kreatorze kampanii AdWords przede wszystkim definiujemy, po wpisaniu jakich słów kluczowych użytkownikowi ma wyświetlać się nasza reklama internetowa (przykład na obrazku u góry). Dzięki temu, zyskujemy możliwość wyświetlenia się na hasła popularne, ogólne i mocno oblegane w wynikach organicznych. Kampania AdWords (Google Ads) jest zaliczana do działań typu performance, ponieważ jej powodzenie zależy przede wszystkim od zainwestowanego budżetu i uruchamiając pierwsze kampanie, stosunkowo łatwo przewidzieć, jaki efekt jesteśmy w stanie osiągnąć.

Ta efektywność zależy głównie od faktu, że osoby wpisujące krótkie hasła charakteryzujące się intencją zakupową są blisko ostatniego stopnia lejka sprzedażowego, co oznacza, że porównują oferty lub dokładnie wiedzą, u kogo chcą daną potrzebę zakupową zrealizować. Cena reklamy jest uzależniona od stawek oferowanych przez konkurencję (system aukcyjny, podobnie jak na Facebooku) oraz jakości naszej reklamy.

Kampania AdWords (Google Ads) – czy się opłaca

Kampania AdWords (Google AdWords) rozliczana jest w systemie CPC (Cost Per Click, a więc za kliknięcia) bądź CPM (Cost per mille, ang./łac. koszt tysiąca – a więc za wyświetlania). W przypadku kampanii o określonych stawkach CPC ustawiasz maksymalną stawkę za kliknięcie – najwyższą kwotę, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie reklamy. To rozwiązanie opłaca się o tyle, że opłata pobierana jest tylko za sumę kliknięć (uzyskany efekt).  Kampania AdWords (Google Ads) pozwala skupić się na różnych aspektach: kliknięciach, wyświetleniach lub konwersjach, obejrzeniach lub zaangażowaniu.

Odpowiadając na pytanie o to, czy inwestycja w AdWords (Google Ads) się opłaca, należy przede wszystkim uświadomić sobie jaki jest końcowy koszt pozyskania klienta. Jeśli przewyższa on marżę, jaką generuje jednostkowo kupujący, wiadomo, że ten kanał marketingowy nie jest skuteczny i należy poszukać innego (jak choćby social media czy content marketing). Warto pamiętać jednak o tym, że dopiero przeprowadzenie kilku kampanii testowych, w różnych konfiguracjach (copy, testowanie różnych słów kluczowych), da obiektywny pogląd na sprawę. Czasami o niepowodzeniu kampanii zadecyduje fakt niepoprawnego skonfigurowania technikaliów, a nie metoda sama w sobie.

Planer Słów Kluczowych a Kampania AdWords (Google Ads)

Zastanawiasz się, w jaki sposób zdefiniować słowa kluczowe, na które powinieneś się wyświetlać? Lepiej ustawić „druk ulotek tanio” czy raczej „druk ulotek warszawa”?

Z pomocą w planowaniu kampanii AdWords (Google Ads) przychodzi  Planer Słów Kluczowych. To wbudowana w system reklamowy Google aplikacja, która podpowiada słowa kluczowe na podstawie tego, co internauci wyszukują w wyszukiwarce. Dzięki Planerowi, nie tylko zyskujemy wiedzę na temat wyrażeń wpisywanych do Google, ale również średni wolumen wyszukiwań w skali miesiąca, prognozowaną ilość kliknięć czy określenie poziomu trudności w wygraniu aukcji na dane słowo kluczowe.

google_adwords

 

Kampania Google AdWords (Google Ads) może być bardzo efektywnym narzędziem w generowaniu bezpośredniej sprzedaży, ale tylko wtedy, gdy jest wykorzystana z pełnym potencjałem. By to osiągnąć, należy nastawić się na przeznaczenie pewnej części budżetu na eksperymenty i zdobycie wiedzy o najlepiej konwertujących słowach kluczowych. Gdy to nam się uda, pozostaje tylko skalowanie efektów!

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Czym jest vlog? Poznaj nasz przewodnik po videoblogach

Vlog to rodzaj bloga internetowego w formie video, niekiedy tworzonego nawet codziennie i publikowanego na platformie społecznościowej, np. YouTube. Może...

Blogosfera – zobacz jak działa świat blogerów

Blogosfera – obszar zrzeszający twórców internetowych, dla których główny kanał komunikacji stanowią własne blogi, a główną formę komunikacji z odbiorcami –...

W Jaki Sposób Public Relations Wpływa na Pozytywny Wizerunek Marki?

Public Relations, znane powszechnie jako PR, to fascynująca i dynamiczna dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu opinii publicznej oraz...