Rewolucja w AR wyprzedzi VR?

Stoimy przed wielką bramą, która prowadzi do nowej rzeczywistości. To, co dotychczas istniało tylko w wyobraźni człowieka, już niedługo będziemy odbierać zmysłowo – za pomocą wzroku i słuchu, a nawet zapachu. Virtual i Augmented Reality mogą okazać się tak przełomowe, jak wynalezienie komputera czy Internetu.

Wartość rynku VR & AR rośnie w błyskawicznym tempie, a Ty nadal nie wiesz, czym jest rozszerzona rzeczywistość – albo czym AR różni się od VR? Ustalmy to jeszcze w ramach wstępu.

Wyróżniamy rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality – AR) i wirtualną rzeczywistość (Virtual Reality, VR). Posłużmy się przykładem, aby łatwiej zrozumieć podstawowe różnice.

W lipcu 2016 ukazała się gra, którą w premierowym tygodniu pobrano więcej razy niż jakąkolwiek inną aplikację w Apple App Store. W sumie pobrano ją ok 750 milionów razy. Mowa oczywiście o Pokémon GO – grze opartej na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Jak to działa? Na ekranie telefonu widzimy rzeczywisty obraz rejestrowany przez obiektyw aparatu i wirtualne elementy nałożone na ten obraz – świat rzeczywisty i wirtualny jest złożony w spójną całość.

 

W przypadku VR nie bazujemy na rzeczywistości, ale przenosimy się do wirtualnego świata. Na przykład – siedząc w fotelu, możemy założyć specjalne okulary, dzięki którym trafimy na Roller Coaster.

 

AR & VR największą popularność zyskał dzięki zastosowaniu w branży gier, ale coraz więcej producentów pracuje nad rozwiązaniami dla przemysłu czy biznesu – do najciekawszych rozwiązań w biznesie internetowym przejdziemy w dalszej części.

Kiedy AR zrewolucjonizuje rynek?

Zderzenie nowych technologii z rzeczywistością często jeszcze kończy się fiaskiem – jak było choćby w przypadku pierwszej wersji Google Glass – ale bazując na statystykach, zdecydowanie możemy mówić o trendzie, którym należy się zainteresować.

Z danych przygotowanych przez Statista wynika, że w 2021 roku wartość rynku AR & VR będzie wynosić 215 miliardów dolarów. Badania przeprowadzone w USA wykazały, że tymi technologiami interesuje się aż 96% osób w wieku 14-19 lat – osób, które za kilka lat będą podejmować decyzje zakupowe.

Coś więcej niż budowanie wizerunku?

Już teraz działa sporo aplikacji, które wykorzystują AR bez celu ukierunkowanego na sprzedaż – tak jak choćby Snapchat i filtry (lenses) nakładane na twarz. Nie brakuje kampanii, które wykorzystując technologię skutecznie zdobywają serca odbiorców. Ale w jaki sposób, możemy rozwijać sprzedaż dzięki takim rozwiązaniom? Rzućmy okiem na dwa inspirujące przykłady.

W październiku 2017 trafiła do Polski aplikacja IKEA Place (ze względów technicznych dostępna obecnie tylko na iOS), dzięki której możesz sprawdzić, jak meble z katalogu będą wyglądać w Twoim domu.

IKEA Place odpowiada na ważny problem – dzięki rozszerzonej rzeczywistości odbiorcy nie muszą zamawiać i wnosić produktów do domu, żeby dowiedzieć się czy dany produkt będzie odpowiednio dopasowany do przestrzeni pod względem wyglądu i gabarytów. Wystarczy uruchomić aplikację i nakierować aparat telefonu w określone miejsce.

Kolejny przykład to Converse i aplikacja pozwalająca na przymierzanie butów niezależnie od miejsca, w którym jesteś.

 

Jak rozszerzona rzeczywistość wpłynie na marketing?

Powyższy przykład aplikacji Converse naświetla ważny problem zakupów przez internet. Konsumenci dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wybiera e-commerce ze względu na niższe ceny, brak czasu, większy wybór asortymentu czy niechęć do wychodzenia ze strefy komfortu. Ale istnieje druga grupa, która nie podejmuje decyzji o zakupie, dopóki nie odpowie sobie na pytanie “jak ten produkt będzie wyglądał na mnie?”.

AR pozwala skuteczniej trafiać do obu grup – zachować zalety kupowania przez internet i jeszcze bardziej upodobnić je do wizyty w sklepie stacjonarnym. AR może zrewolucjonizować e-commerce. Połączenie możliwości rozszerzonej rzeczywistości i sztucznej inteligencji to także nowy obszar w świecie reklamy – jeszcze bardziej spersonalizowanych.komunikatów.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na jego rozwoju – śledź nowości, pobieraj i testuj aplikacje wykorzystujące AR i znajdź skuteczny pomysł na wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości we własnym biznesie. Jeżeli tego nie zrobisz, już niedługo możesz obudzić daleko za plecami konkurencji.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Pandemia i jej wpływ na konsumentów

Po falach pandemii firmy powinny dostosować się do nieznanych dotąd warunków na rynku i zbudować relacje z odbiorcami, oferując nową...

9 powodów skuteczności list [prezentacja]

Zobacz prezentację i odkryj dlaczego treści w formie listy są tak skuteczne. Poprzedni post Następny post

Generowanie leadów nie musi być nudne

Kim jest lead w B2B? Czy jest to bezosobowa masa a może postać biznesmena rodem z lat 50.? Jeśli tak...