Jak tworzyć strategię social media marketingu?

Wydarzenia z ostatnich tygodni po raz kolejny przypomniały marketingowcom, jak krucha może okazać się strategia oparta tylko na jednym kanale społecznościowym. Aby ułatwić przygotowanie do wprowadzenia korekt w dotychczasowych jednokanałowych strategiach, przygotowaliśmy dla Was artykuł, z którego dowiecie się, jak tworzyć strategię social media marketingu zapewniającą skuteczność i poczucie gruntu pod nogami.

Strategie marketingowe oparte na tradycyjnych formach

Rozpoczniemy nietypowo, bo od spojrzenia na strategie marketingowe oparte na tradycyjnych formach. Trudno wyobrazić sobie skuteczne działania marki wykorzystującej tylko jeden kanał. Aby zapewnić odpowiedni rozgłos, marki tworzą reklamy, które słyszysz w radiu, kiedy jedziesz do pracy, widzisz na bannerach idąc ulicą, a na koniec dnia oglądasz w trakcie przerwy w emisji filmu. Jeżeli pewnego dnia odstawisz auto i wybierzesz się do pracy rowerem – nie usłyszysz reklamy w radiu, ale nadal zobaczysz ją na ulicznym bannerze. To prosty przykład, który znakomicie obrazuje ogromną zaletę działania w kilku kanałach.

Przenosząc się do świata wirtualnej reklamy moglibyśmy przypuszczać, że tradycyjny schemat sprawdzi się również na tej płaszczyźnie. Niestety – w praktyce sytuacja ogromnej liczby marek wygląda tak, że jest to jeden aktywny kanał i kilka “martwych” stron, na których ostatni wpis powstał dwa lata temu. Ewentualnie – komunikacja w każdym z kanałów jest stale prowadzona, ale wszędzie znajdują się dokładnie te same treści. Martwe profile i duplikowanie treści to największa bolączka osób, które pochopnie zdecydowały się na wielokanałowość.

Idziemy z pomocą. W tym tekście opowiemy Wam o kilku ważnych krokach i wskazówkach dotyczących prowadzenia działań w kilku kanałach społecznościowych.

Przeczytaj także: Social media – strategia czy spontaniczność?

Crosspostowanie i cross-promocja

Czym są i które rozwiązanie warto wybrać? Na płaszczyźnie mediów społecznościowych crosspostowanie uważamy za publikowanie tych samych treści w kilku kanałach, a cross-promocję – za promowanie różnych treści publikowanych w różnych kanałach.

Crosspostowanie pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i pozostać aktywnym w różnych kanałach, ale dopiero odpowiednia cross-promocja sprawi, że Twoje działania będą skuteczne. Niestety – zapłacisz za to czasem i pracą. Nie oznacza to jednak, że publikowanie tych samych treści w kilku kanałach nie może przynosić efektów. Odpowiednie przygotowanie chwytliwych nagłówków i wykorzystywanie wizualnych form powinno być całkiem niezłym sposobem na zaistnienie w większości dostępnych kanałów. Choć nie zawsze. W niektórych przypadkach cross-posty będą wyglądać kiepsko – a im gorzej wyglądają, tym większe prawdopodobieństwo, że nie zadziałają.

3 kroki, które musisz postawić zanim zdecydujesz się na działanie w kilku kanałach

Zanim zaczniesz przetaczać się po najróżniejszych platformach społecznościowych niczym tornado Irma i zacrosspostujesz wszystkie możliwe kanały, poczekaj. Najpierw trzeba zrobić trochę planowania:

Przeanalizuj swoją grupę docelową

Na pewno doskonale wiesz już, kim są. Czas zastanowić się nad tym, z jakich społecznościówek korzystają. Aplikacje takie jak Instagram i Snapchat jasno wiąże się z osobami młodszymi. Do starszych na pewno łatwiej będzie Ci trafić dzięki Facebookowi. Być może Twoi odbiorcy są także aktywni w niszowych serwisach? Koniecznie dowiedz się, gdzie są.

Dowiedz się, czy na pewno warto zainwestować w te kanały

Wykorzystaj statystyki i trendy. Porównanie Instagrama i Snapchata świetnie oddaje sedno sprawy. Obie aplikacje dają Ci bardzo podobne możliwości. Rzecz w tym, by przeanalizować, która z nich zapewnia większy zwrot z inwestycji. Możesz również zastanowić się nad prowadzeniem działań w Vero i zbudować swoją pozycję w czasie, kiedy jeszcze nie ma tam konkurencji, ale weź pod uwagę duże ryzyko, że aplikacja nie podbije świata i Twoja praca pójdzie na marne.

Zrozum, jak działają poszczególne platformy

Czy jesteś w stanie tworzyć treści w formie, która dobrze sprzedaje się w wybranych społecznościówkach? Czego szukają ludzie, którzy z nich korzystają? Jak z nich korzystają? Jakie są możliwości reklamowe wybranych serwisów i aplikacji? Jaki jest potencjał ruchu organicznego? Jakie są koszty reklamy? Jeśli umiesz odpowiedzieć na te pytania, doskonale. A jeśli czujesz, że jeszcze trzeba coś doczytać – poczytaj na spokojnie inne artykuły. Nasza baza wiedzy nie jest bazą tylko z nazwy.

Sprawdź odpowiedź na pytanie, czy Twoja firma potrzebuje Facebooka, jak prowadzić tam komunikację i jak dzięki reklamom na FB dotrzeć do właściwego klienta. Podpowiadamy też, jak poradzić sobie, gdy Facebook zablokuje Twój fanpage.

bool(false)
Magdalena Zaleska
linkedin

Magdalena Zaleska

Content & PR Manager Grupy AdNext

Ponad 15-letnie doświadczenie w dziedzinie public relations i marketingu zdobywała w agencjach PR, branży mediowej i wydawniczej. Jest współpomysłodawczynią filmu "Grzesiuk. Ferajna wciąż gra" oraz współautorką zbioru opowiadań "Taxi, taxi! Albo o ludziach, taksówkach i innych zwierzętach". Zobacz więcej tekstów tego autora

Pozostałe najnowsze artykuły

Kampania społeczna? Te przykłady musisz znać

Kilka lat temu kampania „Melanż. Oczekiwania vs rzeczywistość” sprowokowała wiele głosów i wzbudziła kontrowersje, które towarzyszą kampaniom społecznym od zawsze....

Marketing afiliacyjny – co to jest? Poradnik prowadzenia kampanii partnerskich

Marketing afiliacyjny opiera się na współpracy reklamodawcy (sprzedawcy) z partnerem (afiliantem), który przyjmuje rolę “pośrednika” sprzedaży. Sprzedawca zyskuje kolejnych klientów,...

Wstęp do performance marketingu: 5 podstawowych narzędzi

Performance marketing, czyli ciężkie działa internetowej reklamy, ma jeden, zasadniczy cel – generować sprzedaż. Co jednak ciekawe, gdy przed 3...